Teksti Jari Tamminen
Ohjaaja Ridley Scottin paluu scifin maailmaan on kunniakas. Onnistumista onkin jo saatu odottaa.
Osa artikkelista on julkaistu Voimassa 5–6/2012.
Häkellyttävän epätasaista laatua tuottanut sir Ridley Scott on ollut parhaimmillaan vahvojen naishahmojen kanssa. Prometheus ei tuo poikkeusta tähän sääntöön.
Alien-elokuvien maailmassa tapahtuva tarina sijoittuu aikaan ennen Scottin ohjaamaa ensimmäistä Alienia. Valkokankaalla nähdään taas tutun lohdutonta menoa ja vahvoja naisia. Mutta siinä missä Alien on kauhuelokuva scifi-mausteilla, Prometheus on puhdasta scifiä, jossa kauhu loistaa poissaolollaan.
Heti elokuvan avauksessa tarinaa aletaan rakentaa vanhan kunnon Chariots of the Gods -selityksen varaan. Siis: tuntemamme elämä maapallolla on syntynyt avaruusolentojen tekemisistä, ja muistot olennoista ovat jääneet elämään uskomuksina jumalista. Loppuelokuva sitten keskitytäänkin eri tavoin traumaattisten isäsuhteiden selvittelemiseen. Lieneekö tällä jotain tekemistä ohjaajan oman isäsuhteen kanssa. Scottin upseeri-isän kuuluu olleen suhteellisen etäinen.
Ainakin viehtymys vahvoihin naisiin on Scottin oman todistuksen mukaan kodin peruja. Äidillä oli päävastuu Ridleyn ja hänen veljiensä kasvattamisessa.
”Mitä vahvempi nainen, sitä parempi”, Scott muotoilee The Daily Beast -verkkolehden haastattelussa. Scottin Alieniin luoma Ellen Ripley -hahmo – se Sigourney Weaverin näyttelemä – onkin toiminut mallina lukuisille myöhempien elokuvien amatsoneille.
Prometheuksessa perintöä kantavat eteenpäin Elizabeth Shaw’ta näyttelevä Noomi Rapace ja Meredith Vickersiä esittävä Charlize Theron.
Prometheuksessa kritisoidaan suuryhtiöitä, kuten Alien-saagassa kuuluu. Pahan nimi on Weyland Corporation.
Kun aiemmissa elokuvissa tuohon nimeen on yhdistynyt ainoastaan kasvoton ja tunteeton pääoma, tällä kertaa Weyland saa myös ihmiskasvot: tarinaan on kirjoitettu mukaan yhtiön perustaja Peter Weyland.
Inhimillisiä tunteita piisaa, mutta ne eivät välttämättä löydy sieltä rakastamisen ja välittämisen sarakkeesta.
Elokuvan ensi-iltaa edeltäneet trailerit paljastivat juonesta liikaa, ja siitä voi moittia ohjaajaa tai tuotantoyhtiötä, kuka ikinä pätkistä onkaan vastuussa. Onhan se kumma, että YouTube on pullollaan ihan virallisten tahojen sinne lataamia videoita, jotka näyttävät keskeisiä kohtauksia kokonaisuudessaan ja paljastavat jopa loppuratkaisua.
Moittimisen lisäksi trailerivyöryä voi kyllä myös kiittää elokuvaan liittyvän, mutta sen ulkopuolisen materiaalin innovatiivisesta käyttämisestä osana ennakkomarkkinointia. Osa videoista toimii itse asiassa mainiona taustoituksena elokuvan tapahtumille jälkikäteenkin katsottuna. Hieman paha on kuitenkaan kannustaa ketään katsomaan ennen elokuvan näkemistä muita siihen liittyviä videoita kuin alla olevat.
Eka traileri oli ihan tolkun tuotos, vaikka osan kohtauksista olisi voinut jättää näyttämättä. Katsominen siis omalla vastuulla.
Vaikka Suomeenkin rantautuneen TED-konferenssin kanssa yhteistyössä tehty video oli häpeilemätöntä tuotesijoittelua ja ristiin markkinointia, sen sisältö on kerrassaan kiinnostava ja tuo merkittävän lisän herra Weylandin roolihahmoon.
Tohtori Elizaberth Shaw’n yhteydenottoyritys Weylandiin valottaa sekä Shaw’n taustaa että motiiveja.
Maailman makein jätkä Michael Fassbender kanavoi David-androidin roolihahmossaan Aliens – Paluu -elokuvasta tuttua Bishop-androidia. Näin hän linkittää näin Prometheuksen somasti osaksi Alien-elokuvia. Ja onhan Davidin puheessa myös aimo ripaus 2001:n HAL 9000 -tietokonetta, tuskin sattumaa sekään.
Kun Scott ilmoitti taannoin ohjaavansa esiosan scifi-klassikolle, monet olivat syystä huolissaan. Mokaamisen riski oli suuri ja onnistumisen mahdollisuus korkeintaan kohtalainen. Riski kannatti. Vaikka kaltaiseni scifi-nörtti on totaalisen kykenemätön objektiiviseen arvioon, elokuvalle ei voi mittavan itsereflektionkaan jälkeen antaa muuta kuin täyden pisteet.
Tämän jälkeen en ole enää kauhusta kankeana Scottin seuraavan lämmittelyprojektin, Blade Runnerin jatko-osan takia. Siihenkin on luvattu vahva naishahmo.
Vaikka se ei olekaan välttämätöntä, niin Prometheuksen pohjiksi kannattaa katsoa se alkuperäinen, ensimmäinen Alien – ja välttää Prometheuksen 3D-versiota kuin ruttoa.
_______________
Anteeksi kuka?
Prometheus on kreikkalaisen mytologian titaani, joka muovasi ihmiset savesta ja lahjoitti heille jumalilta varastamansa tulen. Tempusta kiukustunut ylijumala Zeus lähetti Pandoran lippaineen Prometheuksen perään. Siinä tuoksinassa Pandoran lippaastakin sitten livahti maailmaan kaikenlaisia vitsauksia.
Lopulta hiiltynyt Zeus kahlitsi Prometheuksen kallioon. Kolmenkymmenen vuoden ajan kotka nokki joka päivä hänen maksaansa, joka kasvoi öisin takaisin. Lopulta Herakles vapautti Prometheuksen kahleistaan.
Karl Marx piti Prometheuksen tarinaa inspiroivana ja kuvaili häntä ”filosofin kalenterin suurimmaksi pyhimykseksi ja marttyyriksi”.
Prometheus-leirejä järjestetään tänäkin kesänä ympäri Suomen.