Taide

Svengaa kuin erämaan gaselli

Lukuaika: 2 minuuttia

Svengaa kuin erämaan gaselli

Teksti Riku Cajander

Maassa, jossa harva lukee lehtiä tai surffaa netissä, musiikki välittää tietoa. Mali on paimentolaisten ja muusikoiden maa, ja keskiviikkona Helsingissä esiintyvät lauluntekijät Habib Koite ja Afel Boceum yrittävät parhaansa mukaan kantaa soittajan vastuun.

Maa, jossa puhutaan kuuttakymmentä eri kieltä, ja jonka tuhansien vuosien historia on tuottanut hurjan kulttuurien diversiteetin. Maa, jonka neljä kertaa Suomea suuremmasta pinta-alasta puolet on Saharaa ja aavikoitunutta. Maa, jonka keskimäärin 200 euroa vuodessa ansaitsevasta väestöstä lähes puolitoista miljoonaa elää paimentolaisina.

Mali on tuottanut viime vuosikymmeninä useita suurnimiä maailmanmusiikin genreen. Keskiviikkona 10.11 Savoy -teatterissa esiintyvät akustisen Afrikan sielua avaavat lauluntekijät ja kitaristit Habib Koite sekä Afel Boceum yhtyeineen. Odotettavissa on ainutlaatuinen tilaisuus rakkauden ja yhteiskunnan musiikin soundeista, joka ei varmaan kovin helpolla pian toistu.

Habib imi musiikin lahjan itselleen isoisältään, joka soitti aavikolla metsästävien paimentolaisten käyttämää nelikielistä, luutuntapaista kameli ngoni -soitinta.

”Kukaan ei minua opettanut, katselin ja kuuntelin myös laulavaa äitiäni. Nyt musiikissani on paljon kiertelevien trubaduurien säveliä, jotka kulkivat ympäri Malia lukuisien eri heimojen parissa tarjoamalla musiikkia ja taikuutta ihmisille.”

”Kotimaassani kaikkialla on perinnemusiikkia. Olen liittänyt siihen mukaan tanssittavuutta sekä flamencolaisia ja bluesin sävyjä”, on Koite hiljattain todennut maailmankiertueensa yhteydessä.

Habib Koite toimii UNICEFin Malin hyväntahdon lähettiläänä. Hän on kiinteästi mukana erityisesti etenkin Malin köyhiin lapsiin liittyvässä kehitysyhteistyössä. ”Haluan sanoa nuorille malilaisille: älkää menettäkö toivoanne. Luovuus ja mielikuvitus ovat yhtä tärkeitä kuin raha.”

Jo vuodesta 1994 maailmalla kiertänyt malilaisen Khassonken heimon mies viettää kiertueillaan yli puolet vuodesta, mutta ei ole unohtanut juuriaan. Se kuuluu, kun aavikon tuuli lähtee esiintymispaikalla liikkeelle.

Myös perinteistä malilaista musiikkia rokkiin yhdistävä Afel Boceum on viimeisen päälle tiukasti yhteiskunnan tilanteessa mukana oleva lauluntekijä kitaristi, joka ei maailman menestyksen myötä saamaansa mammonaa ole satsannut pelkästään omaan ylelliseen elämään. Hän tulkitsee Malin paimentolaisten, kalastajien ja maanviljelijöitten kulttuuria musiikissaan. Sanoituksen käsittelevät esimerkiksi ahneutta ja järjestettyjen avioliittojen ongelmia. Maassa on vielä säilynyt laki kahden vaimon pidosta.

”Musiikki on tärkeä keino kaataa etnisiä raja-aitoja, joita maassamme on ollut paljon. Puhun ihmisille rytmillä, useilla malilaisilla eri kielillä sekä melodioilla, jotta mahdollisimman monet ymmärtävät minua. Maassamme ei ole paljoakaan tietokoneita, sanomalehtiä ja televisioita, mutta musiikkia voivat kaikki kuunnella”.

Boceumin akustinen musiikki svengaa kuin hiekkaerämaan gaselli, joka on saanut vaikutteensa aavikon armottomasta tuulesta, Malin läpi virtaavasta Niger-joesta sekä Saharan kauneudesta.

Afel Boceum on Malin ehkä tunnetuimman musiikkinimen, Ali Farka Touren, oppilas, ja itsekin tänään tärkeä esikuva maassaan. Maatalouskoulun opiskelijasta rupesi osallistumaan kehitysprojekteihin ja on ollut mukana mm. globaalia oikeudenmukaisuutta ajavan Oxfam -järjestössä sekä Flamme de la Paix tapahtumissa. Siinä poltetaan seremoniallisesti aseita aiemman Tuaregien kapinan symbolina.

Malin hieno musiikki ja sen lähettiläät tuovat myös lohtua 13 miljoonalle malilaiselle, joiden arkea synkistävät muun muassa kiistely elintärkeästä vedestä naapurimaan Mauritanian kanssa sekä al-Qaida-verkoston soluttautuminen maahan.

Etnosoi: Acoustic Africa ke 10.11 klo 19 Savoy-teatterissa.

  • 8.5.2011