Teksti Hanna Kaisa Hellsten
Selluliittitaistelua, tummien silmänalusten häivytysvinkkejä & virtuaalisia muotinukkeja 12-vuotiaille? TOP Model -verkkosivusto on kaikkea tätä! Sivusto suututti ylimenevän kauneusihanteen kriitikot.
TOP Model on isopäisten, mangamaisten muotinukkien maailma. Kyseessä on Saksalaisen Depechen konsepti, jonka kimaltavia lahja- ja koulutarvikkeita Suomessa myy Mötto oy.
Mötto on myös perustanut myös TOP Model -verkkosivuston, jossa käyttäjällä on mahdollisuus oman virtuaalisen nuken vaatettamiseen ja stailaamiseen. Muodin ja meikkivinkkien ohella sivustolta löytyy myös ohjeita kauneuteen ja hyvinvointiin. ”Tekstit on käännetty suoraan Saksasta”, kertoo Mötto Oy:n Jenni Sivers. ”Alun perin lähdimme tavoittelemaan sivustolla ja tuotteillamme yli 12-vuotiaita teini-ikäisiä, mutta sittemmin olemme huomanneet, että todellinen kohderyhmä on sitä nuorempi”, Sivers toteaa.
Aller-julkaisut ilmoittivat viime viikolla alkavansa julkaista Saksalaisen Depechen konseptiin perustuvaa TOP Model -lehteä myös Suomessa. Lehden kohderyhmänä ovat alakouluikäiset, ja muodin lisäksi lehden sisällön muodostavat muotipaperinuket ja kiinnostavat askarteluohjeet.
Uutinen uudesta lehdestä on saanut aikaan äkäisiä reaktioita niin mediassa kuin verkossakin. Lehtiparodia Lehti julkaisi uutisena “Aller tuo Nuori lutka -lehden Suomeen”. Adressit.comin vetoomus, jonka mukaan TOP Model -lehti ei kuulu Suomeen, on kerännyt jo yli tuhat allekirjoitusta.
Nuori kohderyhmä onkin ristiriidassa TOP Model -nettisaitin sisällön kanssa. Meikkaamisen ja tyylivihjeiden lisäksi sivuilta löytyy vihjeitä myös selluliitin kurittamiseen. “Se kyllä tiedetään, että urheilu tekee meille hyvää. Ja aina välillä on hyvä päästää se sisäinen urheilupeto ulos! Ja vaikka aina ei huvita urheilla, kannattaa kuitenkin miettiä, että haluaako taistella selluliittia vastaan, vai mitä?!”
”Olemme tietoisia siitä, että sivusto pitää päivittää, ja että sen sisältö ei sovi uudelle kohderyhmälle”, Mötton Jenni Sivers toteaa. Hän kertoo myös, että sivustoa moderoidaan säännöllisesti, mutta se pääasiassa perustuu sopimattoman aineiston ilmoittamiseen. ”Tulemmekin poistamaan myös keskustelufoorumilta mahdollisimman pian sinne sopimattoman sisällön”, hän lupaa.
Mötto Oy:lle on tullut TOP Model -sivustolta palautetta vain kolmen tai neljän viestin verran. Reaktio verkkosivujen sisällöstä onkin suunnattu Alleriin, jolta ei ole vielä ilmestynyt ensimmäistäkään TOP Model -lehteä. Tämä ei ole ihme, sillä kyse on samasta konseptista, jonka eri osioiden myynti on jaettu Suomessa eri firmojen kesken.
”Olen saanut varmaan satoja viestejä, joista suurin osa on asiallista ja huolestunutta kritiikkiä siitä, sopiiko tuleva TOP Model -lehti lapsille”, kertoo Aller julkaisujen toimitusjohtaja Pauli Aalto-Setälä. Hänen mukaansa tulevan julkaisun tanskalaista esikuvaa markkinoidaan askartelulehtenä. ”Mitään laihdutusvinkkejä ei TOP Model -lehteen tule”, hän toteaa.
Aller ei aio myöskään julkaista TOP Model -verkkosivuja.