Teksti Ville Matilainen
Facebook on jätti, joka on kokonsa ansiosta saanut määrittää sosiaalisen median säännöt. Onko käyttäjien yksityisiä tietoja ulospäin jakeleva yhtiö kuitenkin menettänyt jo moponsa hallinnan?
”Facebook on netin kingi.” Näin ilmoitti toukokuun lopulla toinen verkkomaailman moneen kertaan kruunattu kuninkaallinen, Google.
Googlen tekemän selvityksen mukaan Facebookin käyttäjien määrä oli vuoden 2010 huhtikuussa liki 35 prosenttia koko Internetin käyttäjien määrästä.
Samaista hakukonetta käyttämällä löytyy Facebookille enemmän linkkejä kuin Googlelle itselleen tai sanoille rakkaus ja internet. Luvut kertovat selvää kieltä, mutta niiden pinnan alla tapahtuu koko ajan kuohuntaa.
Facebook on aiemmin keväällä ollut otsikoissa muun muassa käyttäjiensä joukkopaon johdosta. Verkkoyhteisön käyttäjät olivat itseironisesti luoneet internettiin oman adressin, jossa allekirjoittaneet ilmoittivat lopettavansa Facebookin käyttämisen kokonaan.
Suurin viimeaikainen kritiikki Facebookia vastaan alkoi jo viime vuoden joulukuussa. Yhtiö muutti ohjelmiston asetuksia siten, että monien käyttäjien yksityisetkin tiedot olivat käytännössä kaikkien halukkaiden nähtävinä.
Facebook lisäsi vettä omaan myllyynsä ilmoittamalla vuoden 2010 huhtikuussa aikovansa jakaa näitä yksityistietoja myös muille verkkopalveluille.
Kalabaliikki johti muun muassa edellä mainittujen eroamisryhmien muodostumiseen ja lopulta siihen, että verkkoyhteisö perui kauppansa. Omistaja pyysi julkisesti anteeksi ja lopulta koko yhteisöpalvelun asetukset muokattiin käyttäjien yksityisyyttä kunnioittavammaksi.
Tutkijat, media ja kilpailijat ovat päivitelleet Facebookin menestystarinaa sen synnystä alkaen. On ihmeellistä että yksi ja sama ohjelmisto on pystynyt ponnistamaan niin pienestä ja oikeastaan niin pienillä omilla avuilla näin suureen suosioon.
Samat päivittelijät ovat myös alusta alkaen suoranaisesti mässäilleet kaikilla ongelmilla, joita Facebook on kohdannut.
Onko kyseessä sitten vain katkerien kilpailijoiden mustamaalaus? Media on reagoinut aina samalla lailla. Facebookista on löytynyt puutteita niin käyttäjien henkilötietojen turvaamisessa tai yhtiön käyttämän suoramainonnan riesoista. Myös jaettavan tiedon sisältöä on kritisoitu syvästi alusta alkaen.
Menestystarinan ja ongelmien juuret ovatkin siinä. Menestystä on tullut, koska käyttäjät itse ovat sen sille tuoneet. Myös ongelmat ovat lähtöisin siitä. Ilman mielettömän suurta käyttäjämäärää ei kukaan olisi näin kiinnostunut sen tarjoamista taloudellisista mahdollisuuksista tai sen aiheuttamista skandaaleista.
Kuten yhtiön omasanainen luoja ja suuromistaja Mark Zuckerberg joutui keväällä toteamaan: ”Vauhti kasvoi liian rajuksi.”
Pysyykö mopo sitten kenenkään hyppysissä tällaisessa maailmassa? Sosiaalisessa mediassa käyttäjät ovat kuitenkin aina itse vastuussa kaikesta.
Lue myös juttu Diaspora*: Pakkomuutto Facebookista.