Teksti Henna Inkinen
Kun Helsingin galleria Jangvaan saapuu pimeänä & kolkkona joulukuun iltana, hiljaiselle sisäpihalle loistaa outo valo. Suurten ikkunoiden takana näyttelyvierasta odottaa erikoinen porukka. Epämääräisen muotoisia isoja pikkutyttöjä punaisissaan & mustissaan riippuu katosta. Niiden takana möllöttelee synkkiä, säkkituolimaisia möykkyjä. Kun olioihin alkaa tehdä lähempää tuttavuutta, ne avaavat sympaattisen, säälittävänkin olemuksensa.
Galleria Jangvan näyttelytila jakautuu kolmeen huoneeseen, jotka kuvataiteilija Laura Kärki on pulppuavalla, mediarajoja ylittävällä ilmaisullaan ikään kuin kahmaissut haltuunsa. Kahmaisu kuvaa taiteilijan ilottelevaa ja rohkeaa tilankäyttöä ja teosten monimuotoisuuden ryöppyä. Teoslistasta löytyy materiaalien osalta muun muassa sublimaatiotulostetta, mustasavustettua keramiikkaa, tinaa, ääni-installaatiota, runokokoelmaa, videota, muovailuvahaa…
Vaikuttaa siltä, että Kärjellä on todellinen luomisen vimma, jota on mahdoton pakottaa yhteen ilmaisukanavaan. Tätä kautta herää ajatus näyttelystä anarkistisena kannanottona nykytaidemaailmaan, jossa liian usein kaikki vaikuttaisi olevan äärimmäisen loppuun asti harkittua ja viimeisteltyä.
Epämuodotuneet tytöt kangasprinttiveistossarjassa A Prisoner of Your Own Eye ovat samaan aikaan aikuisia naisia ja pikkutyttöjä. Outo kaksi- ja kolmiulotteisuuden yhdistelmä saa ne toisaalta valokuvallisella ilmaisullaan viittaamaan todellisuuteen, kun taas muodon vääristymät ruokkivat kiehtovalla tavalla alitajuntaa.
Tyttöjen vaatteet, kotoisat punavalkeat pilkkumekot, virittävät mielen nostalgiaan. Ne rakentavat mielikuvia arkisuudesta ja turvallisuudesta. Tytöt eivät kuitenkaan tunnu pysyvän missään ennalta määrätyssä muotissa vaan valuvat ulottumattomiin. Kieroutuneet sivusaumat muodostavat jostain samaan aikaan epämääräisestä, mutta tutusta muistuttavia kuvioita ja häiritseviä ruumiillisia ulokkeita. Ajatus siirtyy kätkettyihin tabuihin ja mielleyhtymiin.
Toinen kangasprinttiveistossarja, Maksa, Napanuora ja Suomi, ohjaa materiaalivalinnoillaan jälleen ajatuksia moneen suuntaan. Se yhdistelee modernia, fraktaalitaiteesta muistuttavaa kangasprinttiä ja mummolan vinttilöydöiltä näyttäviä retrokankaita. Tuttu ja turvallinen kohtaa uuden ja jännittävän. Toisto ja variaatio luovat mielikuvaa päähänpinttymästä, ajatusten kiertävästä kehästä.
Taiteilija asuu osittain Saksassa ja Suomessa. Lieneekö veistosten kolmijakoisuus: Suomineidon muotoon ommeltu ”pehmolelu” ja siihen johtomaisella napanuoralla linkittyvä puhdistava ”pehmoelinmöykky”, henkilökohtainen kannanotto etäisyyden ottamisen puolesta?
Kärjen veistosmainen ilmaisu levittäytyy myös seinille. Pilleripäivät on taulu, johon on ryhmitelty vieriviereen mustasavustettuja keraamisia lääkelevyjä. Muottina taiteilija on käyttänyt tyhjiä e-pillereiden painopakkauksia. Mustasavu saa teoksen väripinnan näyttämään ruosteen ja musteen sekoitukselta ja vie mietteet jonnekin hylättyyn ja poisheitettyyn.
Omen/Ennustus on katosta ripustettu ylikokoinen uudenvuodentina. Se muistuttaa kaikessa kömpelyydessään ihmisen ikuisesta, hieman hellyttävästäkin mystisen onnen etsinnän tarpeesta. Oman elämämme kuvanveistäjinä rakennamme identiteettiämme haaveidemme kautta, mutta lopputulos on kuitenkin aina jokseenkin samanlainen möykky, joka helähtää metallinkeräykseen parin viikon pölynkeräämisen jälkeen.
Laura Kärki ottaa mielenkiintoisella tavalla kantaa kuvanveistotaiteen kaanoniin. On kutkuttavaa ajatella miten jokavuotisesta rituaalista kaikille tuttu materiaali ja teknisesti helpoksi miellettävä toteutustapa suhteutuvat tapaamme arvioida nykytaidetta jonain erityisenä ja arkielämästä ulkoistettuna.
Kärjen omaleimainen, rohkea ja pirskahteleva ilmaisu joutuu ymmärrettävästi kohtaamaan myös kyseenalaistamista. Tila pulppuaa teoksia, eikä voimakkaita tunnetiloja synnyttävistä teoksista muodostettu installointi anna hengähdystaukoja katsojalle. Ehkä jonkun teoksista olisi voinut jättää pois, sillä esimerkiksi viimeisen huoneen ikkunalaudalle asetellut, sinänsä yksinkertaisessa käsitteellisyydessään viehättävät Täydelliset paketit jäävät katsojalta helposti huomaamatta.
Kärki on liittänyt näyttelyynsä myös myyntitavaraa, koruja, runokirjan ja tilauksesta tehtävien pikkuveistosten esittelyständin. Ainakin teosluetteloon myyntiartikkelit ovat merkitty tasa-arvoisina teoksina muiden joukossa. Laura Kärki asettelee näyttelynsä installointivalinnallaan erittäin ajankohtaisen kysymyksen nykytaiteen, designin, käsityöläisyyden ja tuotteistamisen keskinäisistä suhteista.
Laura Kärjen näyttely Mitä sulle kuuluu? Helsingin galleria Jangvassa 8.1.2012 asti, ti–pe 11–19, la–su 11–17.
Kirjoittaja opiskelee Aalto-yliopiston Taideteollisessa korkeakoulussa kuvataiteiden maisteriohjelmassa.