Teksti Maria Karuvuori
Burleski on tullut jäädäkseen myös meille kylmään Pohjolaan. Tänä viikonloppuna käynnistyy neljän vuoden ikään ehtinyt Helsinki Burlesque Festival, joka lienee täkäläisten burleskiharrastajien vuoden kohokohta.
Helsinki Burlesque Festivalia saapuu tänä vuonna emännöimään losangeleslainen Kate Valentine, joka tunnetaan lavalla paremmin Miss Astridina. Amerikan kuuluisimpiin seremoniamestareihin kuuluva Miss Astrid on herättänyt ihastusta nokkelalla sanailullaan, viiltävällä ironiallaan ja moitteettomalla komediallisella ajoituksellaan.
Miss Astridia on kutsuttu todelliseksi ”Weimarin frauleiniksi”, jolla riittää asennetta ”vaikka Saksan taistelulaiva Bismarckin upottamiseen”. Ja miksipä ei, olihan Weimarin tasavalta Saksassa 1920- ja 1930-luvuilla nimenomaan karnevalistisen kabareekulttuurin kulta-aikaa. Aikakausi muistetaan silti myös hyperinflaatiosta, talouskriisistä ja poliittisesta epävarmuudesta. Ehkä Weimarin Saksalla on jotain yhteistä nykyajan kanssa?
“Varmasti myös yhteiskunnalliset asiat vaikuttavat burleskin menestymiseen. Eskapistinen viihde on suosiossa silloin, kun ihmisillä on jotain mitä he haluavat paeta! Luulen myös, että ihmiset ovat kyllästyneitä televisioon ja sähköiseen mediaan. Yleisö haluaa jälleen nähdä elävää teatteria”, Kate Valentine kommentoi.
Kate Valentine on amerikkalaisen neoburleskin pioneerejä. Hän aloitti esiintymisen jo 1990-luvun puolivälin paikkeilla.
Nyt Valentinea mietityttää burleskin tulevaisuus.
“Haluaisin nähdä ennen kaikkea loppuun asti hiottuja, korkeatasoisia burleskiesityksiä. Toivon, että lähitulevaisuudessa burleski vakiinnuttaa asemansa esittävän taiteen lajina, ettei sitä nähdä pelkästään muotivillityksenä tai itseilmaisun välineenä.”
Suomiburleskin airut Petra Innanen alias Bettie Blackheart toteaa, että Helsinki Burlesque Festival on kasvanut siihen kokoon, mihin se omissa puitteissaan pystyy.
“Kansainvälisiä esiintyjiä on tänä vuonna suunnilleen yhtä paljon kuin viime vuonnakin. Edellisellä kerralla meillä oli esiintymässä iso kansainvälinen ryhmä, nyt on enemmän yksittäisiä vieraita. Jos festivaalia haluaisi vielä kasvattaa, se pitäisi muuttaa rakenteeltaan kokonaan. Lippujen hinnat nousisivat kohtuuttomiksi”, Innanen sanoo.
Burleskin suosiosta huolimatta toimintaa pyöritetään edelleen enimmäkseen talkoo- ja vapaaehtoisvoimin. Festivaalit pyritään silti järjestämään mahdollisimman ammattimaisesti.
“Jos joku tänne meille Suomeen asti tulee esintymään, täytyy hänelle jäädä siitä mahdollisimman hyvä kokemus. Esiintyjät uurastavat pienillä korvauksilla ja tekevät useasti kaiken esityksessään itse, koreografian, sovituksen, asut ja niin poispäin. Myös minä toivon että burleski vakiinnuttaisi asemansa esittävän taiteen muotona.”
Burleskiyhteisössä ei ole jäykkää hierarkiaa. Kaikki tekevät kaikkea, myös kansainvälisissä piireissä. Yleensä burleskiaktiivit ovat monen eri alan osaajia. Esimerkiksi lavastuksen tekee tänä vuonna Ruska Schönberg, joka myös The Itty-Bitty Tease Cabaretin Tinker Bellinä tunnetaan, Innanen kertoo.
Myös yleisöä kannustetaan burleskibileissä osallistumaan. Fantasia ja roolileikit ovat myös vieraille sallittuja, jopa suotavia. Mutta onko Petra Innasen mielestä erityisesti nyky-yhteiskunnassa tilausta eskapistiselle juhlakulttuurille?
“Ehkä onkin, mutta mä olen vähän huono vastaamaan tuohon. Ainakin minulla on ollut tarve irroittautua arkirooleista koko ikäni! Pukeutumis- ja fantasiajuhlia on järjestetty historiassa monina aikakausina. Jos arki on raskas, on eskapismi tarpeen. Toisaalta monet kokevat juhlissa olevansa juuri sitä mitä ovat. Mielestäni ei silloin ole pakomatkalla arjesta vaan paluumatkalla itseensä.”
Helsinki Burlesque Festival alkaa lauantaina 29.1. Tapahtumia & työpajoja järjestetään pitkin viikkoa ja festivaali huipentuu juhliin kulttuuriareena Gloriassa 5.2. www.helsinkiburlesque.com
Lue Petra Innasen haastattelu Burlesquen keisarinna Voimasta 1/2009