Teksti Jari Tamminen
4. huhtikuuta Kultsalla juhlistetaan levy-yhtiö Ricky-Tickin syntymäpäiviä. Juhlimisen arvoinen on myös pääesiintyjä Mulatu Astatken uusi ja pitkään odotettu levy.
Suomen kansandemokraattisten järjestöjen vuonna 1958 rakennuttamalla Kulttuuritalolla on sattunut ja tapahtunut vuosien varrella. Nimekkäitä ja sittemmin isompiin saappaisiin vaihtaneita esiintyjiä talon historiassa piisaa. Metallica ja AC-DC ovat tuttuja stadionrock-kokoonpanoja, jotka ovat esiintyneet muinoin siellä.
Myöskään Frank Zappan vuoden 1974 Kultsan konserttia ei tulisi väheksyä. Miehen You Can’t Do That On Stage Anymore vol. 2 levyllä julkaistun keikan ehdotonta eliittiä ja harvinaista herkkua on Satumaa-tangon esittäminen improvisoituna. Sturenkadulla piisaa historiaa.
Huhtikuussa Kultsalla juhlitaan Suomen jazzkentän uudistanutta ja viisi vuotta täyttävää levy-yhtiö Ricky-Tickiä. Juhlien kunniavieras on Mulatu Astatke, etiopialaisen jazzin isä.
Astatke opiskeli 1960-luvulla Lontoossa, jossa hän myös aloitti muusikon uransa. Opintojen jatkuttua Yhdysvalloissa hän suuntasi takaisin Etiopiaan.
”Palasin Etiopiaan uusien soundien kanssa ja yhdistelin niitä etiopialaiseen musiikkiin ja instrumentteihin. Lopputulosta kutsuin ethio-jazziksi.” Astatke kertoo Lontoossa.
”Yleisö ja muusikot ihmettelivät sitä aluksi aluksi ja kesti melkoisen kauan, että siitä tuli suosittua, jotta ihmiset ymmärsivät sitä. Nykyään nuoret muusikot soittavat ethio-jazzia ja sitä kuuluu radiossa ja telkkarissa, kaikkialla.”
Vahvasti puhaltimiin nojaava, hypnoottinen ethio-jazz valloitti vähitellen Etiopian rajojen ulkopuolisenkin maailman ja 1960-70-lukujen taite oli ethio-jazzin kulta-aikaa. Takaisin maailmannäyttämölle ethio-jazz nousi vuosien hiljaiselon jälkeen Jim Jarmuschin Broken Flowers -elokuvan ja Ethiopiques-levysarjan avustuksella.
Ensimmäisellä uudella levyllään muutamaan vuosikymmeneen Astatke tekee yhteistyötä brittiläisen The Heliocentrics-yhtyeen kanssa, joka on viime vuosina kunnostautunut yhteistyössä hiphopin suurnimien kanssa. Soul- ja jazz?vaikutteista instrumentaalimusiikkia soittava yhtye esimerkiksi hoiti Dj Shadow’n uusimman The Outsider -levyn taustat ja samalla osallistui Shadow’n soundin täydelliseen uudistamiseen. The Heliocentricsin omilla julkaisuilla ovat vierailleet mm. hiphop-suuruudet MF DOOM ja Percee P.
Nämä meriitit eivät kuitenkaan vakuuttaneet Astatkea yhteistyöhön.
”Olin käymässä Lontoossa, kun meidät esiteltiin toisillemme. En ole edes kuullut noita hiphop-levyjä, mutta kuulin heidän omaa tuotantoaan ja pidin siitä välittömästi.” Astatke toteaa.
”Vaikka tavallisesti sävellänkin oman musiikkini, on yhteistyön tekeminen ajoittain mukavaa.”
Inspiration Information -levyllä ethio-jazzin hypnoottisuus yhdistyy rullaavaan funkiin ja avaa uuden lehden Astatken monipuolisella uralla.
Etiopialaisen musiikin ja jazzin fuusio on ollut Astatken muusikonuran punainen lanka, eikä työ sen kehittämiseksi ole vielä valmis.
”Työskentelen parhaillaan etiopialaisten perinneinstrumenttien kanssa. Kehittelen niitä ja kokeilen, miten niitä voisi käyttää jazzin teossa. Se tulee olemaan ethio-jazzin viimeinen kehitysvaihe.”
Etiopialaisen jazzin uudistamistyön jälkeen vuorossa on ooppera. Työn alla on Yared-ooppera. Pyhä Yared on perimätiedon mukaan mies etiopialaisen ortodoksikirkon pyhän musiikin takana.
Jazz Heat Bongo Beat 4.4. Kulttuuritalolla Helsingissä: Mulatu Astatke & The Heliocentrics, The Five Corners Quintet, Auteur Jazz, Dalinèo sekä DJt Nicola Conte, Sampsa Vihunen, Matti Nives.
Mulatu Astatke & The Heliocentrics: Inspiration Information. Strut Records 2009.