Elämä

Diaspora*: Pakkomuutto Facebookista

Lukuaika: 3 minuuttia

Diaspora*: Pakkomuutto Facebookista

Teksti Ville Matilainen

Neljä amerikkalaista opiskelijaa keräsi muutamassa kuukaudessa aivan käsittämättömän summan rahaa. Rahankeruun pohjalla näillä nuorilla oli vain idea – idea, joka on nyt lahjoitusten ansiosta lähempänä todellisuutta. Valmistuttuaan Diaspora* voi toteuttaa vallankaappauksen sosiaalisen median Olympus-vuoren huipulla.

New Yorkin yliopistossa tietotekniikkaa ja ohjelmointia opiskelevilla Daniel Grippillä, Maxwell Salzbergilla, Raphael Sofaerilla ja Ilya Zhitomirskiyllä on unelma. Yksityisyyden turvaava, henkilökohtaisesti kontrolloitava, tee-se-itse-pohjainen, vapaa ohjelmisto sosiaaliseen mediaan.

Helmikuussa 2010 opiskelijat osallistuivat samalle luennolle sosiaalisesta mediasta ja internetin yksityisyydestä. Eben Moglen, vierailevan professorin, puhe teki nuoriin suuren vaikutuksen.

Nuoret opiskelijat ymmärsivät alan täydellisen ongelman. Yksityisyyttä ei ole olemassa internetissä. Kaikki tieto, mitä ihmiset koskaan itsestään tuottavat virtuaaliseen universumiin, päätyy ennemmin tai myöhemmin jonkun käsiin. Käsiin joihin tiedot eivät oikeasti kuuluisi. He tajusivat myös, etteivät ole yksin ajatuksen kanssa.

Diaspora* -ryhmä muodostui tälle pohjalle. Ideoita kehiteltiin siihen pisteeseen asti, että he tajusivat lopulta kaiken olevan toteutettavissa. Tietyillä varauksilla.

Opiskelijat päättivät hakea idealleen rahoitusta lahjoitusten avulla. He ilmoittivat unohtavansa kesäopinnot tai -työt ja keskittyvänsä ainoastaan ideoimansa ohjelmiston luomiseen. Tavoitteena oli saada kasaan kesäkuuhun mennessä 10 000 dollaria lahjoituksia. Opiskelijoiden mukaan summa riittäisi tila- ja laitevuokraan sekä yleisesti elämiseen.

”Me lupaamme kirjoittaa koodia joka päivä täydet 3 kuukautta. Luomme alustan täysin rajattomille mahdollisuuksille, jotka ovat täysin irrallaan jonkun muun kuin sen käyttäjän vallasta”, he ilmoittivat.

Toukokuun viimeisellä viikolla ryhmälle oli kertynyt lahjoituksia miltei 200 000 dollaria. Idealle oli löytynyt vastakaikua, suoranaista vastahuutoa.

Vaikka idean aattellinen lähtökohta oli saada sosiaaliseen mediaan järkeä ainaisten ansaitsemismahdollisuuksien sijaan, näyttelee raha jo nyt suurta osaa Diasporan* tulevaisuudessa. Tällainen määrä lahjoituksia kertoo selvää kieltä siitä, että ihmiset haluavat muutosta. Lisäksi tekijät eivät voi enää mitenkään perääntyä tästä, koska koko idea on paisunut jo näin suureksi.

Tekijöidensä mukaan Diaspora* on sosiaalinen kanava, jossa käyttäjät voivat kertoa toisilleen kuulumisiaan, lähettää toisilleen valokuvia, tekstejä sekä muuta sisältöä.

Kuulostaako tutulta?

Diaspora* eroaa maailman jo valloittaneista Facebookista ja Twitteristä siinä, että sitä rakennetaan alusta asti pyrkimyksenä luoda täysin vapaa ohjelmisto: sen käyttäjänä voi olla kuka vain ja sen toimintoihin voi vaikuttaa kuka vain.

Diaspora* on myös askel kohti todellista sosiaalista mediaa: ympäristöä, jossa käyttäjät todella luovat itse ympäristönsä ja tuottavat sen sisällön täysin itse. Diaspora* on sanalla sanoen hyvä alku.

Vapaa ohjelmisto, tai avoin lähdekoodi, mahdollistaa siis kehitystyön tämän ympäristön ja sen käyttäjien hyväksi. Ei siis ohjelman alkuperäisen luojan tai sen omistavan yrityksen. Tämä ratkaisu estää myös mahdolliset väärinkäytöt: kukaan ei voi saada ohjelmistoa käyttävistä ihmisistä minkäänlaista hyötyä, ei rahaa eikä informaatiota.

Tai tietenkin voi. Ja varmasti yritetäänkin, mutta lopulta joku osaava käyttäjä vain muokkaa vapaata ohjelmaa uusiksi siten, ettei juuri sitä keinoa taloudellisen hyödyn tai käyttäjien yksityisten tietojen tavoittelussa voi enää käyttää.

Diaspora* on hajallaan asuvien yksilöiden omissa käsissä.

Diaspora on kreikkaa ja tarkoittaa pakkomuuttoa. Suora käännös tarkoittaa myös hajaantumista tai hajallaan asumista.

Kreikan kielen juurilta löytyy eräs muukin yhteys tulevaan sosiaalisen median ohjelmistoon.

Kreikkalainen mytologia kertoo titaaneista, jotka olivat olemassa kaikkia muita aiemmin. Näiden jumalhahmojen valta oli käytännössä rajaton, mutta sitä oli lopulta myös heidän tuhonsa. Absoluuttinen valta korruptoi absoluuttisesti eivätkä titaanit voineet estää väistämätöntä.

Lopulta titaanien omat jälkeläiset anastivat vallan ja esijumalat sysättiin maailmankaikkeuden pimeimpään nurkkaan. Unohduksiin.

Facebookin asema on ollut turvattu koko sen olemassaolon ajan. Koko sen olemassaolon ajan on myös kirjoitettu sen puutteista, epäeettisistä toimista ja suoranaisesta vakoilusta käyttäjiensä kustannuksella.

Suurin syy Facebookin koskemattomuuteen on ollut se, että ensimmäisenä todellisena jättiläisenä se on aina pystynyt itse kirjoittamaan omat sääntönsä tai tarvittaessa jopa muokkaamaan niitä haluamaansa suuntaan.

Yksinkertaistettuna: tällaisessa tilanteessa hallitsija ei ole vastuussa kenellekään.

Entäpä jos noita kaikkia sääntöjä ei olisi?

Jos Facebookista otettaisiin vain kaikki se, mikä alun alkaenkin teki siitä käsittämättömän suositun. Tämän rungon päälle rakennettaisiin vaihtoehtoinen järjestys, jonka täydellisenä hallitsijana olisivat sen käyttäjät. Eivät omistajat, kasvottomat moderaattorit tai mainostavat yritykset.

Facebook on todella Diasporan* isä. Titaani, jonka aika on vihdoin tullut.

Vaikka Diaspora* tulee alusta asti olemaan hyvin Facebookin oloinen, pääasiassa keskustelukanava, ovat myös sen mahdollisuudet täysin rajattomia.

Erilaisia yhdistyksiä, kansanliikkeitä, faniklubeja ja pelejä tullaan aivan varmasti vieläkin näkemään, satunnaisia peniksenkuvia unohtamatta. Suuri ero tulee siinä, että käyttäjällä on täysi valta omaan tekemiseensä.

Facebookin koko markkinapotentiaali perustuu suoramainontaan. Kanava on lapsellisen helppo yrityksille mainostaa tuotteitaan juuri oikean ikäisille, rotuisille, kokoisille ja muotoisille ihmisille. Tämä lähestymistapa on nopeampaa ja kustannustehokkaampaa kuin plussakorttien levittäminen ja hyllyjärjestysten muuttaminen myyntikäyrien mukaan.

Mitäpä jos nämä tietyn ikäiset, rotuiset, kokoiset ja muotoiset käyttäjät pystyisivät vain nopealla klikkauksella tekemään kaiken mainonnan täysin mahdottomaksi? Tällaisessa tilanteessa suoramainonta törmää todelliseen suoraestoon.

Yksityisyys on pitkään ollut kivi Facebookin kengässä. Diaspora* lupaa paljon, mutta se myös siirtää vastuun takaisin kuluttajalle, sen käyttäjälle. Aika näyttää, miten me osaamme tämän ottaa.

Ja onko se enää edes mahdollista? Kuihtuuko tämä kaikki vapaus siihen, että olemme jo niin tottuneita saamaan muualta tiedon siitä mitä meidän tulisi tehdä? Miten me toimimme tilanteessa, jossa vapaus valita muuttuu tylsyydeksi koska oma luominen on jo aikaa sitten unohtunut?

Titaanien lapset, jumalat, totesivat olevansa samanvertaisia, jopa voimakkaampia.

Lopulta he anastivat vallan isiltään.

_____________

Diaspora on tarkoitettu serverittömäksi ohjelmaksi, joka hajautetaan jokaiselle käyttäjälle. Tämä poistaa kokonaan omistus-käyttösuhteen ongelmat.

Tekijät ovat sitoutuneet saamaan ohjelman esiversion valmiiksi kesän 2010 lopulla.

Diasporalla on oma Facebook-ryhmä, join-diaspora.

_____________

Lue myös kirjoittajan kommentti: Facebookin matka kuninkaasta kerjäläiseksi.

  • 8.5.2011