Ooppera kuvaa ensimmäisen ydinpommin valmistelua.
”Nyt tiedämme, että / energiasta voi tehdä ainetta, / ja nyt tiedämme, että / aineesta voi tulla energiaa / muuntuneessa muodossa. // Kesäkuun lopussa vuonna 1945 / odotamme päivä päivältä / kuulevamme räjähdyksen / ensimmäisen atomipommin”, alkaa ooppera Doctor Atomic.
Alkuperäisiä asiapapereita ynnä muita historiallisia dokumentteja voi kierrättää myös oopperan libretossa. Sen todistaa John Adamsin säveltämä ooppera, jonka on käsikirjoittanut pikemminkin ohjaajana tunnettu Peter Sellars.
Oopperan käsikirjoitus on sekoitus erilaisia aineksia: kattilaan on heitetty höysteeksi Tewa-intiaanien lauluja, Charles Baudelairen runoja ja hindien pyhää kirjoitusta Bhagavad Gitaa.
Ja nyt soppa on testattavissa Suomessakin.
Kyse on kiinnostavasta keitoksesta, jonka päähenkilöitä ovat tohtorifyysikot J. Robert Oppenheimer ja Edward Teller. Pommin varjossa on arkielämässä eletty koko toisen maailmansodan jälkeinen aika, kylmä sota ja nykyinen terrorismin kausi. Adamsin teos kertoo ensimmäisen atomipommin koeräjäytyksen valmistelusta.
Pommia rakennettiin nimenomaan Saksaa vastaan. Pomminsuunnittelun välissä fyysikot pohtivat, missä määrin yksittäiset saksalaiset ovat syyllisiä valtion tekemiin rikoksiin ja missä määrin he ansaitsevat kuolla. He päättävät antaa suurten johtajien päättää.
Kertomus etenee vääjäämättä kohti koeräjäytystä Alamon erämaassa USA:ssa. Se kuvaa makaaberisti, kuinka fyysikot väsäsivät pommia ja samalla yrittivät keksiä pasifistisia pelisääntöjä atomiajalle. Välillä epäröidään ja jahkaillaan mutta lopulta todetaan: testiä pitää jatkaa, vaikka yksikään fyysikko ei ole ihan varma, mitä tapahtuu, kun ensimmäinen koepommi lopulta pamahtaa ja aineesta tulee energiaa.
Doctor Atomic Kansallisoopperassa marras-joulukuussa.
Kimmo Jylhämö