Kirjoittanut henri salonen

Suomibrändi sarjakuvana

Lukuaika: < 1 minuutti

Suomibrändi sarjakuvana

Arvostelussa Ville Hännisen kirja Finnish Comics Annual 2011.

Finnish Comics Annual murtaa kassaholvin laadulla ja laajuudella. Ville Hännisen toimittama FCA on kattava läpileikkaus suomalaiseen nykysarjakuvaan ja sen tekijöihin. Kirja on loistavasti editoitu ja teosta selittävien esipuheiden lisäksi kaikista kirjan tekoon osallistuneista taiteilijoista löytyy pieni esittely loppusivuilta.

Suomalaisen sarjakuvan identiteettiä kuvaa parhaiten jatkuvasti läsnäoleva vaivaantunut tunnelma ja ympäristöjen sijoiltaan nyrjähtänyt todellisuus. Keskimäärin FCA:n tekijöiden piirrustustyyli on naivistista ja suuripiirteistä.

Englanninkielisten tekstitysten ansiosta FCA toimii suomibrändin polkupyörälähettinä ulkomailla. Kuratointi on ollut hyvin onnistunutta ja erityisesti lämpenin Jenni Ropen minimalistiseen tyyliin ja Marko Turusen valon kontrasteilla maalailuun.

Kritiikkinä suomalaista nykysarjakuvaa kohtaan yhdyn M. A. Nummisen arvioon Sarjakuva-Finlandiaa jaettaessa: suomalainen sarjakuva on ärsyttävän epäpoliittista. Nöyränä täytyy todeta tämän(kin) asian olevan Ruotsissa paremmin. Tästä huolimatta FCA 11:sta voi hyvillä mielin odottaa vuoden 2012 sarjakuvajytkyä.

Toim. Ville Hänninen:
Finnish Comics Annual 2011.
Huuda Huuda 2011. 321 s. Neljä tähteä.

Henri Salonen