Kirjoittanut Jari Tamminen

Seinät vastaan järjestelmä

Lukuaika: < 1 minuutti

Seinät vastaan järjestelmä

Venäjällä ei vallanpitäjiä gallerioissa kritisoida.

Seinät ovat luonteva valinta taiteilijalle, joka haluaa kritisoida valtaapitävien toimia nyky-Venäjällä. Museoihin kriittisellä taiteella ei ole asiaa, ja gallerioidenkin kanssa on vähän niin ja näin.

”Kiasmasta löytyy runsaasti taidetta, joka sensuroitaisiin Venäjällä välittömästi”, totesi pietarilainen taiteilija Alexandra Kachko, Sasha, hiljattain Suomessa käydessään.

Aktivismin ja taiteen ristiaallokossa seilaava Kachko on siirtänyt oppositiopolitiikan ja feminismin Pietarin seinille. Kachkon töissä esiintyy usein ZOA: nuori ilkikurinen nainen, joka on välillä käsiraudoissa poliisiauton takakontissa, välillä megafoni kädessä mielenosoituksessa. ZOA muistuttaa paljonkin Kachkoa itseään.

Kachko on mukana jo muutaman vuoden ajan toimineessa Strategia 31 -kampanjassa. Venäläisten kokoontumisvapautta puolustava kampanja kerää ihmisiä yhteen rauhanomaisiin julkisiin kokoontumisiin aina kuun 31. päivänä. Nimensä se on lainannut Venäjän perustuslain artiklasta 31, joka takaa kansalaisille kokoontumisenvapauden.

Poliisiväkivalta ja pidätykset ovat värittäneet toistuvasti Strategia 31:n kokoontumisia. Toukokuun 2011 tapaamisessa Kachko pidätettiin. Tuolloin poliisi mursi hänen ranteensa.

”Ranteeni murtanutta poliisia ei rankaistu mitenkään. Venäjän avaruushallinnon palveluksessa työskennellyt puolisoni sen sijaan sai potkut”, Sasha kertoo oikeuslaitoksen ulkopuolelle leviävistä sanktioista.

Hiljattain poliisi sattui paikalle juuri, kun Kachkolla oli kädessään valmiiksi liisteröity juliste. Poliisi pidätti taiteilijan, liisteröi julisteen seinään omin käsin ja kuvasi todistusaineiston.

Kachkon töissä ZOA ja muut hahmot ovat usein mielenosoituksissa. ”Mielenosoittaja on helppo pidättää, kuvaa mielenosoittajasta ei”, Sasha selittää.

Luvatonta katutaidetta tekevien ihmisten elämää vaikeuttaa myös Venäjän rikoslain pykälä 282, joka mahdollistaa ankarammat tuomiot, mikäli luvattoman taiteen tai aktivismin katsotaan olleen poliittista. Kuitenkin samalla kun Kachko kumppaneineen saa pampusta, Kremlille uskollinen taiteilijaporukka Gruppirovkaa Peremen saa rangaistuksetta maalata graffitejaan Pietarin seiniin.

Kuinka aktivisti ja taiteilija sitten jaksaa viranomaisten pyrkiessä kaikin keinoin tukahduttamaan kriittisen taiteen?

”Haluan vaikuttaa normikansalaisten ajatuksiin ja arvoihin. Haluan vaikuttaa Venäjän kehitykseen, vaikka minulla on varsin vähän toivoa sen suhteen. Mutta hieman kuitenkin.”

Jari Tamminen