Kirjoittanut Jari Tamminen

Princess Hijab hunnuttaa Pariisin

Lukuaika: 2 minuuttia

Princess Hijab hunnuttaa Pariisin

Taiteilijanimeen verhoutuva pariisilainen katutaiteilija Princess Hijab hunnuttaa katumainosten malleja maalitussein ja spraykannuin.

Pariisilainen Princess Hijab on löytänyt radikaalin, joskin luvattoman tavan vastustaa kaikkialle levittäytyvää kaupallista kuvastoa. Hän maalaa mainosten vietteleville malleille hunnut kasvoille. Näin ohikulkija haastetaan tulkitsemaan mainos uudestaan.

Mainoksia maalannut – omien sanojen ”hijabisoinut” – taiteilija ei kerro taustastaan juuri mitään. Hän ei anna haastatteluja kasvokkain tai puhelimitse, nämäkin kommentit tulivat sähköpostitse. Jossain lähteissä hänen iäkseen on ilmoitettu ”reilut 20 vuotta”.

”Työni eivät ole reaktiota taustaani kohtaan. Tämä on henkilökohtaista, hyökkäys rasistista yhteiskuntaa vastaan. Hijabisoidut mainokset on todistusaineistoa rikospaikalla.”

Muslimit ja musliminaisten käyttämät huivit herättävät pelkoa ja keskustelua myös vapauden, veljeyden ja tasa-arvon syntysijoilla.

”Haluan paljastaa sekä rasistisen että kaupallisen propagandan kiihkoilevan, synkän luonteen. Sitä ei voi parantaa ennen kuin se on tehty näkyväksi.”

Vuonna 2004 huntujen käyttö kiellettiin Ranskan kouluissa, parhaillaan maan parlamentissa ajetaan läpi kasvot peittävien burkien ja niquabien täyskieltoa. Princess Hijab on tussannut mainoksia vuodesta 2006 lähtien.

Muslimimaiden naisille asettama huntupakko ei pohjimmiltaan poikkea länsimaiden naisille asettamista ulkonäkövaatimuksista. Seksuaalisuuden piilottaminen ja tukahduttaminen ei ole niin kaukana sen jatkuvasta esittelystä ja korostamisesta.

”Mainokset määrittelevät sen, miltä menestyvien kansalaisten tulisi näyttää. Ranskassa ilmiö kiertyy lisäksi nationalistisen identiteetin ympärille. Kaikki ei ole kunnossa yhteiskunnassa, jos monikulttuurisuuden voittona juhlitaan sitä, että senegalilainen pääsee päättämään urheiluasioistamme. Olemme melko surullisessa tilanteessa.”

Senegalilaissyntyinen Rama Yade on Ranskan urheiluministeri.

”Vierastan ajatusta puhua mainosten malleista ihmisinä, joilla olisi identiteetti. Mainokset ovat kuvia malleista, joiden elämä on omistettu sille, että he näyttävät hyviltä kameran edessä. Minun työni tekee malleista jälleen ihmisiä.”

Metroasemien mainoskyltit ovat otollinen kohde Princess Hijabille samasta syystä kuin mainostajillekin: koko kaupunki on yleisönä.

”Yhteiskunta tarvitsee suurimittaisen rasismin ja yhtiövallan vastaisen liikkeen. Obaman vaalivoitto palveli tarkoitusta, mutta hänen presidenttikautensa kaikkea muuta.”

Princess Hijabin tapa maalata mustat hunnut mallien vartaloiden peitteeksi ei ole ainutlaatuinen maailmassa. Monissa muslimivaltioissa hallituksen sensorit sottaavat samoin länsimaisista lehdistä naiset, joiden ulkoasu ei sovi heidän moraalikäsitykseensä.

”Mielestäni on tärkeää ymmärtää, että ei ole olemassa mitään niin seksuaalisesti manipuloivaa kuin sensuuri.”

Jari Tamminen

_______________

Huntujen takana

Islaminuskossa hijab (arab. ????) merkitsee naisten vaatimatonta pukeutumista, mikä useimmissa yhteyksissä merkitsee muiden kehon osien kuin käsien, jalkojen ja kasvojen verhoamista julkisilla paikoilla. Vastoin yleistä käsitystä hijab ei ole ainoastaan naisten huivi, vaan hijabin merkitys islamissa on laajempi merkiten ”vaatimattomuutta”, ”moraalisuutta” ja ”yksityisyyttä”.

Lähde: Wikipedia

mainos

_______________

Jari Tamminen