Onko lehti tuttu?

Lukuaika: 2 minuuttia

Onko lehti tuttu?

Kodittomuus on Big Issue. Asunnottomien lehteä myyvä koditon kuuluu brittiläiseen kaupunkikuvaan.

”Big Issue -lehti syntyi The Body Shopin Gordon Roddickin ja John Birdin johdolla, kun he vierailivat New Yorkissa ja tutustuivat kodittomien myymään Street News -lehteen. Ensimmäinen lehti julkaistiin Lontoossa 1991”, Big Issue in the Northin Manchesterin myyntivastaava Sarah Hartman kertoo.

Kodittomien määrä lisääntyi räjähdysmäisesti 1980-luvulla. Siitä lähtien kodittomuuden yleistymisestä on tullut yksi hyvinvointivaltio Britannian häpeäpilkuista, mutta sen ehkäisyyn tai hoitoon ei ole panostettu riittävästi. Kaduilla kerjäävät ihmiset on hyväksytty osaksi menestyksen varjopuolista.

”Nykyään Big Issuella on kuusi sisarlehteä Britanniassa, jokaisella niistä on takanaan erillinen sosiaalinen yritys.” Sosiaalisessa yrityksessä vähintään 30 prosenttia työntekijöistä on vaikeasti työllistyviä, kuten pitkäaikaistyöttömiä, mielenterveyskuntoutujia tai maahanmuuttajia.

Big Issue in the Northia isännöi The Big Life Group, jonka liikevaihto on noin 15 miljoonaa euroa. The Big Life Group organisoi lähiöprojekteja, lastenhoitopalveluita, työllistymisohjelmia sekä erilaisia terapioita.

”Erona muihin brittilehtiin meillä on laajempi lukijakunta, joka vaihtelee opiskelijoista vanhuksiin. Käsittelemme sosiaalisia aiheita, jotta ihmiset tulisivat tietoisemmiksi esimerkiksi köyhyydestä tai masennuksesta. Toimituksessa pidämme huolta, että lehtemme mainokset ovat eettisiä”, Hartman selventää.

Big Issue houkuttelee lukijoita julkkisten erikoishaastatteluilla. Ensimmäinen uskalikko oli George Michael vuonna 1996, jonka jälkeen lehden kannessa ovat komeilleet The Spice Girls, Kate Moss ja David Beckham. Kodittomien toivomuksesta lehteen on lisätty myös tv-sivut.

Big Issueta voivat myydä yli 17-vuotiaat kodittomat ja tilapäisasutuksessa asuvat. Big Issue In the North tekee henkilökohtaisen suunnitelman jokaiselle halukkaalle. Heitä autetaan asunnon etsimisessä ja heidät valmennetaan töihin. Narkomaanit ohjataan vieroitushoitoon.

Kilpailu lukijoista on kovaa, sillä jos lehteä ei osteta, kodittomat myyjät eivät saa rahojaan. Big Issuen lehtimyyjä ostaa lehden 50 sentillä ja myy sen 1,20 punnalla eli hän tekee voittoa noin euron per lehti.

Manchesterin keskustassa Big Issueta myyvän Johnin, 37, viimeisin asunnottomuusjakso alkoi vuoden alussa. ”Olen myynyt lehteä saadakseni heroiinia, mutta crack ja kokaiinikin käyvät hätätilassa. Lähes kaikki tuntemani lehtimyyjät tekevät tätä työtä huumeiden takia”.

Sarah Hartmanin mukaan avioero ja lasten ulosheittäminen kotoa ovat yleisimmät kodittomuuden syyt, mutta kodittomuuteen liittyy myös useita sosiaalisia ongelmia.

New Policy Instituten vuoden 2004 tilaston mukaan 60 miljoonan asukkaan Britanniassa oli 220 000 virallista koditonta ja 500 000 piilokoditonta. Yksin Suur-Lontoossa kaduilla asuu ainakin 110 000 ihmistä.

”Vihaan Big Issuen myymistä, mutta tarvitsen nopeasti rahaa huumeisiin, joita olen käyttänyt 19 vuotta. En pidä kerjäämisestä enkä varastelusta, joten tämä työ on parempi vaihtoehto. Parhaimpina päivinä tienaan 80 puntaa, ja saan kasaan päivittäin vähintään 35 puntaa”, John toteaa, mutta ei laita rahojaan tilapäismajoitukseen, sillä hän ei kestä olla kadulla selvin päin.

Big Issue in the Northin tilaston mukaan 85 prosenttia myyjistä haluaa muuttaa elämänsä suunnan ja 95 prosenttia haluaa edetä Big Issuen myynnistä eteenpäin elämässään. Muutos voi lähteä pienestä, jos tahtoa on riittävästi. John yrittää parhaansa: ”Myyjäkaverit ovat moittineet, että haisen. Rakastan kylpemistä ja olisi ihana ajaa parta. Menen peseytymään ehkä huomenna, jos jaksan”.

www.bigissue.com

Heidi Laakkonen

  • 9.9.2009