Voimakalenteri: Mainoksilta ei kesällä voi mitenkään välttyä, jos aikoo olla yksi futiskisojen seuraajista, vaikkakin limu, roskaruoka tai kalja ovat asioita, joita jalkapalloilijat nauttivat hyvin vähän.
JALKAPALLO Television katsojamäärillä mitattuna jalkapallon EM-kisat on maailman toiseksi suurin urheilutapahtuma, siis jopa suurempi kuin tämän kesän olympialaiset. Kisojen virallisia sponsoreita ovat muun muassa Coca-Cola, McDonald’s ja Carlsberg. Niiden mainoksilta ei kesällä voi mitenkään välttyä, jos aikoo olla yksi futiskisojen seuraajista, vaikkakin limu, roskaruoka tai kalja ovat asioita, joita jalkapalloilijat nauttivat hyvin vähän.
Katalonialainen Barcelona on eräs maailman menestyneimmistä ja rikkaimmista jalkapalloseuroista. Samalla Barca on tiettävästi maailman ainoa ammattilaisjalkapalloseura, jonka pelipaidan rintamusta ei koskaan ole koristanut jonkin suuren firman mainos. Päinvastoin, Barcelonan pelaajien paidoissa on Unicefin mainos merkkinä siitä, että joukkue lahjoittaa hyväntekeväisyysjärjestölle 1,2 miljoonaa euroa vuosittain. Kisojen aikaan Unicefin avustuslistan kärjessä ovat Myanmarin (Burman) lapset.
Barcan pelaajia, näitä futismaailman jeesuksia, pelaa EM-kisoissa Espanjan, Ranskan ja Italian maajoukkueissa.
Jalkapallon EM-kisat 7.–29.6. Itävallassa ja Sveitsissä.
Jukka Vuorio