Kirjoittanut Jari Tamminen

Mainosfirma tyri

Lukuaika: < 1 minuutti

Mainosfirma tyri

Kampanja katukuvan mainoskylläisyyttä vastaan kääntyi mainostilaa myyvän yhtiön mainoskampanjaksi.

Taikissa opiskeleva Elissa Eriksson toteutti tammikuussa Haluan nähdä muutakin -taideprojektin, jossa mainostauluihin sijoitettiin juliste, joka vaati katukuvaan muutakin kuin mainoksia. Noin 1?500 osallistujalta saadulla reilulla 6?000 eurolla Eriksson vuokrasi 21 taulua viikoksi.

”Projektin tavoite oli kiinnittää huomiota kaupunkitilan hallintaan. Yksittäisten ihmisten on vaikea saada ääntään kuuluviin”, Eriksson kertoo.

Erikssonin projekti sai mediassa paljon tilaa. Mainosten valtaamaa katunäkymää kritisoinut projekti päätyi mainostamaan kritiikkinsä kohdetta.

”Tiedostin kyllä, että tämä on JCDecaux’llekin hyvä juttu. Toivottamalla projektini tervetulleeksi he saivat positiivista huomiota.”

Toukokuun alussa JCDecaux rakensi oman mainoskampanjansa Erikssonin projektin päälle. Mainoskampanja oli Erikssonin projektia mukaillen nimeltään Muutakin.

JCDecaux ilmoitti tiedotteessaan, että tavoite on ”herättää julkista keskustelua kaupunkitilan käytöstä ja sen ilmeestä”. Eriksson mainittiin nimeltä.
Eriksson julkaisi 16. toukokuuta Facebookissa avoimen kirjeen, jossa hän irtisanoutui Muutakin-kampanjasta.

”Monet kyselivät minulta, että olenko mukana kampanjassa ja sainko siitä rahaa. Koin tarpeelliseksi korjata mahdolliset väärinkäsitykset.”

”Asioihin viittaaminen on ihan ookoo, mutta minua harmittaa se, että JCDecaux ei kuunnellut alkuperäistä viestiä. He keskustelivat itse luomansa argumentin pohjalta.”

JCDecauxin yritys käydä keskustelua kompastuu Erikssonin mielestä jo lähtökuoppiinsa.

”Heidän kampanjansa olisi mennyt vastauksena paljon vähemmän vikaan, jos he eivät olisi lisänneet julisteisiin tekstiä ’Lähes 1?500 suomalaista halusi nähdä ulkomainonnassa muutakin’”.

Niin, eihän Haluan nähdä muutakin -projekti ollut vaatimus hienompien mainosten puolesta vaan keskustelunavaus julkisen tilan käytöstä.

Mitä Taikista pian valmistuvalle Erikssonille sitten jäi projektistaan käteen?

”Tämä oli kannanotto katutaidekeskusteluun, että onko mainostilan ostaminen ainoa luvallinen tapa tehdä sitä. Mainostilaa hallinnoi kaksi yhtiötä, Clear Channel ja JCDecaux, joiden kautta voit julkaista asioita. Ja jos sulla on rahaa, niin se julkaisu on todella helppoa.”

www.haluannahdamuutakin.wordpress.com

Jari Tamminen