Mainontako aina pahasta?

Arvostelussa kirja Cause and Effect – Visualizing Sustainability.

Okei. Mehän tiedämme, että mainonta on vain ja ainoastaan pahasta. Evil. Mutta kuinka pitäisi suhtautua sellaisten tahojen mainontaan, joiden toiminta on kaikin puolin jees?

Luet tätä arvostelua Voimasta, joka on mainosrahoitteinen lehti, ja monet lehden mainostajista ovat varsin passeleita toimijoita. Ovatko Voiman mainokset siis hyväksyttäviä?

Ajoittain mainokset ovat kekseliäitä ja hienoja. Jopa nerokkaita. Onneksi osa neronleimauksista on sellaisten toimijoiden mainoksia, joiden touhun voin mukisematta allekirjoittaa.

Cause and Effect esittelee kestävään kehitykseen tähtääviä kampanjoita. Teoksessa näytetään, kuinka aseet taotaan auroiksi jokapäiväisessä propagandasodassa.

Taistelu sieluistamme käy kuumana, ja on hienoa, että myös hyvät saavat arsenaaliinsa hiottua matskua. On silti jotenkin irvokasta, että pro bono -keikkoja ovat olleet tekemässä myös huippumainostoimistojen tyypit.

Nauti yläbanneri

Ehkä hyväntekeväisyyskeikat helpottavat Mäkkäri-kampanjan vääntämisen aiheuttamaa eksistentiaalista tuskaa.

Cause and Effect – Visualizing Sustainability. Gestalten 2013. 240 s. Neljä tähteä.

Jari Tamminen

Kommentoi Facebookissa

Seitankunkku
Jari Tamminen

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML tägejä ja attribuutteja:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Kiva, että haluat kommentoida artikkeleita. Muista kuitenkin hyvät käytöstavat ja se, että olet itse vastuussa kirjoituksestasi.