Maailmalla ja meillä tapahtuu.
Brändää itsesi konkurssiin
Autonvalmistaja General Motors yrittää kuumeisesti päästä eroon Hummer-katumaastureista, mallistonsa äärimmäisestä jatkeesta. Bensasyöppö kiesi ei enää houkuttele kuluttajia toivotulla tavalla, mutta Hummer-tuotannolle ei löydy jatkajaakaan. Suurimpien yhdysvaltalaisten autonvalmistajien rämpiessä talousvaikeuksissa on ostajaa koko tuotantolinjalle ja brändille kuikuiltu ulkomailtakin. Toistaiseksi Intiasta, Kiinasta ja Venäjältä on tullut kieltävää vastausta.
Kaikki eivät kuitenkaan suhtaudu Hummereihin kielteisesti saati säikähdä konkurssipesää. Veli-lehden mainoskampanjan käyttöön on valjastettu iso ja komea katumaasturi, jonka voi nähdä pörräämässä Helsingin kaduilla.
Onko Hummer hyvä auto, Veli-lehden markkinointipäällikkö Jari Mattila?
”Sitä kannattaa kysyä ihmisiltä, jotka ostavat autoja.”
Eikö se ole melko epäekologinen valinta?
”Se, miten auto kuluttaa bensaa ja luontoa, on muiden käsissä. Minun tavoitteenani on tavoittaa kohderyhmän huomio, ei miettiä kulutusta.”
Edelläkävijät ja trendin haistelijat eivät välttämättä innostu näin konkurssikypsästä ja saastuttavasta mainosalustasta.
”Olisiko sähköauto ollut parempi? Todellisuudessa niiden akkujen hävittäminen kuluttaa luontoa enemmän kuin maasturilla ajelu konsanaan. Mainonnassa on aina yhtä monta kohderyhmää kuin on kuluttajiakin, mitä tahansa tekee, pyllistää jollekin.”
_______________
Vain lobbaamalla voit vaikuttaa
Euroopan unionin poliittiseen päätöksentekoon vaikutetaan lobbaamalla laajalti ja vahvasti. Ammattilobbaajat suputtavat asiakkaidensa näkemyksiä poliitikkojen korviin, ja rahalla saa luonnollisesti itselleen enemmän kuuluvuutta. Päätöksentekoprosessin läpinäkyvyyden edistämiseksi joukko kansalaisjärjestöjä perusti vuonna 2005 kilpailun Worst EU Lobbying (Surkein EU-lobbaus). Kilpailun kotisivulla kerätään syyskuun 12. päivään saakka ehdotuksia falskeimmista vaikutusyrityksistä, jonka jälkeen kaikki voivat äänestää omaa suosikkiaan. Tänä vuonna teemana on isoin eturistiriita.
Nyt kaikki jännittämään, josko meidän Alexander Stubb pääsisi palkintopallille valmisteltuaan EU:n lobbaussäännöksiä samalla kun hänen vaimonsa työnantaja oli yksi Euroopan suurimmista lobbausfirmoista (Voima 9/2007).
_______________
Biobensaa koneeseen
Johnnie Walker -skottiviskit luokitellaan etikettien värin perusteella: esimerkiksi vihreä etiketti tarkoittaa vähintään 15 vuotta vanhaa mallasviskiä. Johnnie Walkerin omistaja, kansainvälinen juomajätti Diegeo on pian laajentamassa vihreyttä etiketin ulkopuolellekin. Yhtiön Cameron Bridgessä sijaitsevaa tislaamoa ollaan muuttamassa biomassavoimalaksi. Tavoitteena on prosessoida tehtaan tuottama vuosittainen noin 90 000 tonnin eloperäinen jäte biokaasuksi ja kuivatuksi biomassaksi. Niillä voitaisiin korvata valtaosa tehtaan sähkön ja lämmön tarpeesta. Tehtaan hiilidioksidipäästöjen lasketaan vähenevän 56 000 tonnilla vuodessa.
_______________
Tosi snadi miekkari
Britannian suurin yksittäinen kasvihuonekaasujen tuottaja, energiajätti E.ON sponsoroi teemapuisto Legoland Windsoria. Tämän kunniaksi Legomaan kartalla komeilee pienoismalli yhtiön Kingsnorthin hiilivoimalasta kunniapaikalla, heti Big Benin vieressä.
Oikean Kingsnorthin voimalan luona hiljattain järjestetyn Climate Camp -ympäristötapahtuman osallistujat vierailivat myös Legolandissa ja järjestivät maailman tiettävästi pienimmän mielenosoituksen. Legovoimalan jäähdytystornista laskettiin muutaman kymmenen sentin korkuinen banneri legomielenosoittajien keikkuessa tornin laidalla. Samalla legopoliisihelikopteri pörräsi voimalan yllä ja legopoliisit nököttivät sen juurella. Ketään ei tiettävästi pidätetty eivätkä legoukkelit kommentoineet tapahtumaa mitenkään.
_______________
Koonnut: Jari Tamminen