Kirjoittanut klaus welp

Innovaatiovastiksia

Lukuaika: < 1 minuutti

Innovaatiovastiksia

Maaliskuun alussa Taideteollisessa korkeakoulussa tehtiin korkeakouluopetuksen historiaa. Kymmenen huippuyliopisto-opiskelijan innovaatioaste oli ylimmillään, kun ensimmäinen Voiman vastamainos-workshop käynnistyi Klaus Welpin ohjauksessa.

Maaliskuun alussa Taideteollisessa korkeakoulussa tehtiin korkeakouluopetuksen historiaa. Kymmenen huippuyliopisto-opiskelijan innovaatioaste oli ylimmillään, kun ensimmäinen Voiman vastamainos-workshop käynnistyi allekirjoittaneen ohjauksessa.

Kurssi pidettiin englanninkielisenä taiteen laitoksella ja sen virallinen kutsuhuuto opetusohjelmassa kuului:

”Spoof advertising-workshop; Culture jamming through fake advertising. Targeting consumerism, ignorance of any kind, or just for the fun of it.”

Viikon mittainen kurssi jakautui kolmeen osioon: vastamainos-genreen tutustumiseen, logoparodiaharjoitukseen ja lopullisen kisällityön eli valmiin vastamainoksen toteutukseen.

Parhaimmillaan vastamainos on yhdistelmä aktivismia, journalismia ja taidetta. Aluksi etsimme sopivia sormenheristelyn tai irvailun kohteita. Monet ideat kuoppasimme yltiömoralistisina tai asiattomina. Kun sopiva kohde löytyi, keskityimme viestimme journalistiseen varmentamiseen.

Oppilaat olivat itse suoraan yhteydessä toimittajiin, kansalais- ja eläinoikeusjärjestöihin ja jopa eteläamerikkalaiseen intiaaniheimoon saadakseen tiedoilleen varmistuksen. Jälleen putosi monta loistavaa inspiraation hedelmää matkasta, kun aiemmin googlatut faktat eivät enää pitäneetkään kutiaan.

Loput ideat seuloituvatkin sitten toteutukseen. Opimme, kuinka digitekniikka ja kuvankäsittelyohjelmat mahdollistavat mainosilluusioiden edullisen imitoimisen.

Esimerkkinä oheisen piraattiparodian ainekset: koulun ruokalasta mukaan bongattu ulkomaalaissyntyinen malli, pienet kuvausvalot oikein suunnattuna, opiskelijakaverin maiharitakki, netistä löydetty ilmainen royalty-free kuvapankkikuva ja kameran jalka mallin käteen asetta esittämään. Lisätään aimo annos kuvankäsittelyä ja valmiiksi esikeitetyt tekstit.

Voilà! Culture jamming eli kulttuurihäirintä on valmis nautittavaksi.

Klaus Welp