Lukuaika: < 1 minuutti

Ihmiskasvoinen raha?

Etiikka ja pankkitoiminta eivät helposti taivu yhteen.

Tanskalainen eettistä ja läpinäkyvää pankkitoimintaa ajava Merkur-pankki on toiminut Suomessa pääosin vapaaehtoisvoimin kymmenen vuotta.

Lentoon toiminta ei varsinaisesti ole lähtenyt: Merkurilla on Suomessa 300 asiakasta.

Oscar Fresán Landíbar on Suomen Merkurin yhteyshenkilö. Pankin pienuus on yksi syistä, jonka takia hän ryhtyi vetämään Pankki 2.0 -nimistä hanketta.

Hankkeen tarkoituksena on kehittää vaihtoehtoista pankkitoimintaa.

”On hyvä tutkia, voisiko sen järjestämiseen olla toinen tie”, Fresán Landíbar sanoo.

Fresán Landíbarin mukaan suurten pankkien ongelma on niiden sulkeutuneisuus. Ihmiset eivät ymmärrä, mitä rahan laittaminen pankkiin tarkoittaa ja mihin rahoja käytetään.

Merkurin toimintaperiaate on ollut julkaista avoimesti kohteet, joihin pankki lainaa rahaa, ja antaa asiakkaille mahdollisuus vaikuttaa kohteiden valintaan. Spekulatiivisia sijoituksia pankki ei harrasta ollenkaan.

Fresán Landíbar luettelee kolme mahdollista syytä siihen, miksi Merkur ei ole menestynyt Suomessa. Ensimmäinen niistä on alkupääoman puute. Pankin on vaikea saada asiakkaita, jos se ei pysty tarjoamaan esimerkiksi käyttötiliä.

Toiseksi Merkur on tiedottanut toiminnastaan Suomessa aktiivisesti vasta viimeisten kahden vuoden ajan.

Kolmanneksi monille saattaa olla ongelma se, että pankin toiminta kytkeytyy antroposofiseen liikkeeseen. Merkur-pankin toiminta on alun perin saanut inspiraationsa Rudolf Steinerin ajattelusta, ja se on useille ihmisille vaikeasti ylitettävä kynnys.

Toukokuussa pidettävän Pankki 2.0 -seminaarin tarkoitus ei Fresán Landíbarin mukaan ole Merkurin mainostaminen. Paikalle tulee Ruotsin, Espanjan ja Tanskan eettisten pankkien edustajia kertomaan omista kokemuksistaan.

Suomalaisista alan toimijoista on Merkurin lisäksi paikalla vuonna 2010 perustettu JAK-Finland-rahoitusosuuskunta, joka tarjoaa jäsenilleen esimerkiksi korotonta lainaa.

Oscar Fresán Landíbar toivoo, että kaikille avoimeen seminaariin tulisivat paikalle sellaisetkin ihmiset, joilla ei ole aikaa tai halua osallistua uuden pankin kehittämiseen.

Paikalle voi tulla kuka vain kertomaan, millaisia asioita pankkitoiminnalta odottaa. Pankki 2.0 -ohjelman tavoitteena on nimittäin luoda sellainen pankki, jonka ihmiset haluavat.

Ja jolla on reilusti yli 300 asiakasta.

Pankki 2.0 -seminaari pidetään Helsingissä 18.–19.5.

Teemu Muhonen