Lukuaika: 2 minuuttia

jos kaupasta saisi vain reilua banaania

Sveitsissä reilun kaupan osuus on 40 prosenttia.

Reilun kaupan banaanien hinnat ovat lähellä Chiquita-banaanien hintoja, vaikka reilun kaupan osuus Suomen banaanimarkkinoista on vain viisi prosenttia ja Chiquitan 70 prosentin luokkaa.

”Maahantuojat ovat tinkineet reilun kaupan banaanien katteista, ja toisaalta banaanit eivät ole luomua”, sanoo projektipäällikkö Tuulia Syvänen Reilun kaupan edistämisyhdistyksestä.

Suomalaiset syövät vuodessa noin 70 miljoonaa kiloa banaaneja. Reilun kaupan banaanien tuontia ei vielä parissa viikossa pystyttäisi nostamaan niin paljon, että suomalaisten banaanintarve täyttyisi.

”Tropiikin alueella on paljon perhetuottajia, jotka voitaisiin helposti ottaa mukaan reilun kaupan järjestelmään, jos kysyntää vain riittää”, Syvänen kertoo.

Suomeen reilun kaupan banaanit tulevat Ecuadorista, missä reilun kaupan takuuhinta 18,14 kilon banaanilaatikolle on 7,5 dollaria. Suomalaisessa kaupassa reilunkin banaanin kilohinnasta on tuottajan osuutta siis vain 0,31 euroa kilolta.

Loppuosa hinnasta koostuu kuljetus-, kypsytys- ja vakuutus-kustannuksista, kaupparyhmien ja maahantuojan katteista sekä EU-tulleista.

Valikoimapäällikkö Raisa Saario vastaa hedelmien valikoinnista ja hinnoittelusta Tradeka-ketjussa eli kaikissa Suomen Siwoissa, Euromarketeissa ja Valintataloissa. ”Reilun kaupan banaaneilla on kiinteä hinta, Chiquitan hinta aaltoilee vuodenajan mukaan. Alkukeväästä Chiquitat voivat olla kalliimpia kuin reilun kaupan banaanit.”

Saario ei laske reilun kaupan banaaneille sen suurempaa voittomarginaalia kuin Chiquitan banaaneillekaan. Viime huhtikuussa Tradeka korvasi Saarion päätöksellä kaikki ananaksensa reilun kaupan ananaksilla ja hinta säilyi samana. ”Chiquita on niin iso brändi, etten uskaltaisi olla myymättä sitä. En osaa sanoa, jättäisivätkö ihmiset banaaninsa ostamatta, jos tarjolla olisi vain reilua kauppaa.”

Ruokakeskon tuoteryhmäjohtaja Jari Simolin uskoo, että logistiikkakustannukset pienenisivät ja tätä kautta hinta laskisi, jos reilun kaupan banaanien volyymi olisi Chiquitan tasoa. Hän tosin miettii, mahtaisiko kaupan kysynnän nousu nostaa reilun kaupan banaanien hintaa. ”Suomessa vähittäiskaupassa on iso hintakilpailu, joten hinnan pitäisi olla melko sama. Banaani on aika hintatiedostettu tuote eli hinnalla ja kysynnällä on selvä yhteys.”

Keskon reilun kaupan banaani on myös luomua, ja se näkyy hinnassa.

Sekä S-ryhmälle että Tradekalle tulevat banaanit Inex Partnersin kautta. Kesko tuo banaaninsa itse maahan.

Inex Partnersin tuotepäällikkö Marja Kauko-Achy ei usko, että tuontimäärän kasvattaminen laskisi reilun kaupan banaanin tukkuhintaa, koska banaanit tulevat Suomeen autokuormittain.

Päivittäistavarakaupan johtaja Jukka Ojapelto S-ryhmästä sanoo, että vähittäiskaupassa volyymilla ei ole merkitystä, vaan banaanien hinta muodostuu tukkuhinnan perusteella. ”Chiquita lupaa banaaniensa olevan määrätyn kokoisia ja näköisiä. Valinta ja brändäys nostavat Chiquitan hintaa. Reilun kaupan ei tarvitse maksaa merkistä, joten se voi olla edullisempikin, mutta vähittäiskauppa ei voi tähän vaikuttaa.”

Ajatus ylhäältä käsin tehdystä päätöksestä siirtyä pelkkiin reilun kaupan banaaneihin sotii kauppiaiden ideologiaa vastaan. ”Asiakas on kingi. Ei ole eettistä, että etukäteen päätettäisiin, mitä asiakas tekee”, Jukka Ojapelto tiivistää.

Antti Kivimäki

  • 9.9.2009