Lukuaika: < 1 minuutti

voima puhuu | polunnäyttäjän pikkuhuolia

Voima on kuitenkin mediakentällä kuin middle-aged black woman USA:n työmarkkinoilla.

Jos Voima ei olisi uudentyyppinen mediainnovaatio, vaan teknologiahyödyke, olisivat suuren maailman pukumiehet jo pantanneet talonsa ja vaimonsa sijoittaakseen mullistavaan keksintöön.

Voima on kuitenkin mediakentällä kuin middle-aged black woman USA:n työmarkkinoilla: kelpoisuus pitää todistaa yhä uudestaan.

Terveen kaupallisuuskriittisen lehden valjastaminen kaupalliseksi mediaformaatiksi on ollut joillekin tahoille kuin taklaus puun takaa. Viiden vuoden toipumisen jälkeen kriittisiä epäilijöitä huimaa edelleen. Lehden, joka julistautuu kriittiseksi, täytyy myös ottaa vastaan kyseenalaistuksia. Ilman kritiikkiä ei ole kehitystä, ja maailma olisi vain pullollaan absoluuttisia totuuksia.

Kriittisyyden lisäksi moniäänisiä kaikuja mediamaailmassa synnyttää sana ’vaihtoehtoinen’. Harvoille, mutta silti pelottavan monille, se tuntuu tarkoittavan samaa kuin marginaalinen, kapea-alainen. Asia on pikemminkin päinvastoin, samaa maailmaa tässä tarkkailemme, mutta perspektiivi on joka suuntaan hieman leveämpi.

Mediakentälle on ajautunut muilta markkinoilta kysynnän lainalaisuuksia. Tiedonvälityksen kilpailu on siirtynyt datasiirron nopeuteen ja pois sisällöstä. Voittajaksi julistautuu se, joka tuo saman uutisen kolme sekuntia kilpailijoitaan nopeammin.

Jos lapsuuteni maailmassa mediatarjonta olisi mukautettu tämän päivän kaikki mulle heti nyt -kysyntäkäyriin, olisi Pikku Kakkosen iltasatu ollut hämmentävä kokemus. Lasse Pöysti ei olisikaan kertonut kaunista satua, vaan neuroottisesti luetellut mahdollisimman monta iltasadun nimeä seitsemän minuutin ajan.

Kuluttajien asenteita mittaavassa RISC Monitor -tutkimuksessa Voiman lukijat loksahtavat polunnäyttäjien kuluttajalokeroon, jossa korostuvat ennakkoluuloton arvopohjainen kuluttaminen ja yhteiskunnallinen osallistuminen. Aina ei ole oleellista, onko asioista samaa mieltä, jos saa uutta tietoa ja leveämpää näkökulmaa.

Mediamaailmassa Voiman polunnäyttäjä-aseman ottamiseen riittää jo se, että rohkeasti luo erilaista tarjontaa, joka synnyttää kysyntää ja antaa vaihtoehtoja.

Aiman Kaddoura, aiman.kaddoura@voima.fi

  • 9.9.2009