muut

Lukuaika: 2 minuuttia

muut

muut

”Vaatteiden korjaaminen oli ennen välttämätön taito, eikä se nykyäänkään turha ole. Monet vaatteet jäävät kaapin perälle lojumaan turhautuneina, kun ne ovat hiukan väärän kokoisia tai rikkinäisiä, niistä puuttuu nappi tai vetoketju tai omistaja on kerta kaikkiaan niihin kyllästynyt. Tällöin korjaus tai muu uudistus, kuten värjäys, muokkaus tai kirjonta, on paikallaan. Ja jos ei osaa paikata, parsia ja kirjoa, ehkä tuntee jonkun, joka osaa. Ja jos ei tunne, voi tutustua.”

Aune Anttila, Nuorten Luonto 1/2004

”Räikeä sukupolvien epätasa-arvo näkyy jo nyt työpaikkojen todellisuudessa. Siellä elää kaksi kastia: vanhat, vakinaiset, kouluttamattomat työntekijät saavutettuine etuineen ja hyvin määriteltyine työsuhteineen. Sitten on korkeasti koulutettujen nuorten pätkätyöläisten pitkä rivi jonossa taistelemassa paikasta auringossa ja paiskimassa korvauksetonta ylityötä.”

Sami Vainio. Stimulus 2/2004

”Minnan lempileikkipuistoväline on kahden hengen kiikku: ’Samalla kun keinutaan naamat vastakkain, voidaan vaihtaa kaverin kanssa kuulumisia ja saada liikuntaa.’ Artolle mieluisimpia ovat jousieläimet. Myös mäenlasku on kestosuosikki, jota hän suosittelee kaikille: ’Siinä, samoin kuin keinumisessa, koetaan voimakkaan positiivinen, kokonaisvaltainen tunne elämys, joka toimii aina.’ Kokemus, jota ei tarvitse kaukaa hakea. Tarvitset vain itsesi ja pienen mäen.”

Maija Louekari, Muoto 1/2004

”Alkujaan uros vei naarasta, koska se oli ihmisten lisääntymisen vuoksi tarkoituksenmukaista. Voimakkaimmat urokset jatkoivat valiosukuaan suihkimalla siementänsä mahdollisimman moneen naaraaseen. Naaraalle ei hötäkässä tullut mieleenkään näytellä orgasmia. Nykyään sekä miehet että naiset kuitenkin hakeutuvat seksuaaliseen kontaktiin nautinnon takia. Valtaistunut nainen nauttii seksistä enemmän kuin alistuva. Siksi on omituista, että moni nainen edelleen perustelee päättämättömyyttään seksissä luonnollisilla syillä. Naiselle on muka ominaista haluta vahva mies, joka ottaa talossa ja puutarhassa.”

Sanna Hongisto, Aviisi 3/2004

”Ostin uuden matkapuhelimen, suomalaisen suuryrityksen valmistaman. Samalla kertaa kaupat teki veljeni, joka valitsi saman yhtiön puhelimen. Molemmat matkapuhelinmallit olivat esillä myymälässä mainoslauseiden ympäröimänä. Minun puhelimestani kerrottiin, että se vilkuttaa valoa melodisen soittoäänen tahtiin ja että näyttöön saa kahdeksan eri taustaväriä. Veljeni valitseman mallin mainoksessa korostettiin tiedonsiirto-ominaisuuksia. Myyjä ojensi puhelimet somissa pahvipakkauksissa. Veljeni puhelinlaatikon kannessa oli kuva business pukeutuneesta miehestä oleskelemassa lounge-tyyppisessä tilassa. Minun laatikossani komeili diskon värivalaistu lattia sekä säihkyvä sääripari polvista alaspäin.”

Lotta Sonninen, Tulva 1/2004

”Det fi nns två typer av stora fester vi får ordna under vårt liv, bröllop och begravningar. Att ordna en begravning skiljer sig de facto inte så väldigt mycket från att ordna ett bröllop. Man måste hitta en lämplig lokal. Man måste skaffa präst. Man måste fundera på servering, dekorationer, och ’underhållning’ i form av tal och musik. Dessutom skall man fi xa en inbjudan (det vill säga en dödsannons), räkna ut en budget och fundera ut vad man skall ha på sig, precis som när det gäller ett bröllop.”

Maria Turtschaninoff, Astra Nova 1/2004

Voima

  • 9.9.2009