Lukuaika: < 1 minuutti

voima puhuu | vallankumous tuulikaapissa

voima puhuu | vallankumous tuulikaapissa

Ilmaisia kaupunkilehtiä ilmestyy nykyään niin paljon, että baarien tuulikaapeissa ahdistaa. Tässä joukossa Like Uutiset ja Voima ovat olleet tarkemmin kohderyhmittyneen kulttuuriyleisön vaihtoehtoja. Niitä yhdistää sekin, että Like on yksi Voima Kustannuksen perustajaosakas. Lehdet ovat seikkailleet tietoisin painotuseroin eri tavoin kapinallisten lukijajoukkojen piireissä.

Noutopistelehtien näyttämölle ilmaantui shakespearelaisia sävyjä, kun WSOY rekrytoi yllättäen uuden lehtensä toteuttajiksi joukon Like Uutisten keskeisiä tekijöitä. Markkinoinnillisesti kyse on terävästä havainnosta: edes maan johtavan mediakonsernin SanomaWSOY:n kannalta kaupallisuus ei itsessään ole enää niin muodikasta kuin aikaisemmin. Varsinkin kulttuurialalla uskottavuutta kannattaa vahvistaa annoksella kunnon särmää. Tässä tapauksessa markkinat ratkaisevat, onnistuuko valmiin brändin transformaatio toivotulla tavalla.

Liken toimitusjohtaja Hannu Paloviidan mukaan vanhanmuotoista Like Uutiset lehteä ei enää julkaista. Sen sijaan elokuussa Like on palaamassa markkinoille uusitulla lehtikonseptilla. Missio on entinen, muoto kuitenkin muuttuu asetelmaa paremmin vastaavaksi. Like Uutiset elää, eri asia sitten missä kuosissa.

Vastakulttuurin kasvot ovat tänään toiset kuin kahdeksan vuotta sitten, jolloin Like Uutiset perustettiin. Risc Monitorin tuorein raportti paljastaa, että Suomessa jo joka kolmas aikuinen on ostanut tietoisesti Reilun kaupan tuotteita, joka seitsemäs on boikotoinut monikansallisia tai yhdysvaltalaisia tuotteita ja joka kuudes yrittää saada lähiympäristönsäkin muistamaan eettiset periaatteet ostoksia tehdessä.

Voima perustettiin kohta kolme vuotta sitten uskoen nimenomaan arvosuuntautumisen vahvistumiseen. Erkolta saattaa käydä rock’n’roll, mutta mitenkähän lienee vallankumouksen laita?

Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy

  • 9.9.2009