voima puhuu | yksi risti kaksi
Voiman 6/2002 mainosprofiilin lauteilla kilpaa vihtovat lukuisat kesätapahtumat ja muut koivunlehtien pilkuttamat kulttuuripläjäykset. Etenkin teatteri, elokuva ja musiikki ovat mukana painokkaasti, mutta tälläkin kertaa taiteenlajeista on mahtavammin löylyhuoneen valloittanut kuvataide.
Takakannessa harkitusti festarinurmien pefletiksikin tähtäävä Veikkaus on oivaltanut Voiman markkinointipotentiaalit poikkeuksellisen saunanraikkaalla tavalla. Keskellä eurooppalaista keskustelua kansallisten uhkapelimonopolien murtamisesta juuri Voiman tavoittamaa yhteiskunnallisesti uteliasta kulttuuriyleisöä kannattaa puhutella. Viesti on uskottava, sillä Veikkaus on kuin onkin yhteiskunnallinen instituutio, jonka voitto-osuuksilla tuetaan merkittävällä tavalla myös kulttuuria, tiedettä ja nuorisotyötä.
Voiman etusisäkannen merkkituotteilla pyritään hahmottelemaan arvohakuisen, mutta ehkäpä juuri siksi, ah niin keskiluokkaisen Voima- kuluttajan malliostoskoria. Tällä kertaa toistensa selkiä saippuoivat suomalaisen arkkitehtuurin marmoripaasi Alvar Aalto ja funktionalismin traditiota iloisesti haastavan postmodernin talonkierrätyksen eräs malliesimerkki, tamperelainen kulttuurikeskus Telakka. Samalla saunan kuistilla saunakaljojaan kilistelevät myös Suomen Luonto kaikkine luomutiloineen, vanha kunnon Urho Kaleva lastenkutsuineen ja – tietenkin – kreetalainen ravintola Knossos.
Aina puolivuotiskauden lopussa Voiman markkinointiosasto vetäytyy laiturille miettimään elämän tarkoitusta. Tämän kevään filosofinen tilinpäätös tiivistyy itsellekin kipeää tekevään toteamukseen: markkinointimaailman ulkopuolella olevassa todellisessa tosielämässä yksi kertaa kaksi on sittenkin vähintään kolme ja laskukone joutaa järveen.
Tuomas Rantanen, Voima Kustannus Oy