Lukuaika: 2 minuuttia

Vapauden puolesta

Ruotsalainen Dror Feiler uskoo, että musiikin vapaus edistää poliittista vapautta.

Israelin Ruotsin-suurlähettiläs kimmastui muutama vuosi sitten toden teolla taideteoksesta, jossa palestiinalaisen itsemurhapommittajan kuva seilasi pienessä veneessä vesialtaassa. Kohutun teoksen takana oli israelilaissyntyinen Dror Feiler ja hänen vaimonsa Gunilla Sköld-Feiler.

Dror Feiler on säveltäjä-muusikko, galleristi ja Euroopan juutalaisten rauhanjärjestön puheenjohtaja. Haastattelupäivänä hän valmistelee matkaa Israeliin ja Palestiinaan. Hän tapaa poliitikkoja sekä esiintyy Länsirannalla. Samalla reissulla hän työstää videoinstallaatiota.

Mistä uudessa videoteoksessasi on kyse?

”Olin viime lokakuussa Kolumbian viidakossa farc-sissien keskuudessa. Pyysin kuutta sissiä laulamaan valitsemansa laulun kamerani edessä selin, täysissä varusteissa. Ensimmäinen osa on ollut jo nähtävillä Ruotsissa. Kuvaan toisen osion Palestiinassa.”

FARC ei nauti suurta suosiota Euroopassa. EU luokittelee sen terroristijärjestöksi.

”En allekirjoita heidän kaikkia toimiaan tai ajatuksiaan, mutta allekirjoitan heidän oikeutensa taistella Kolumbian muka-demokraattista hallitusta vastaan. Vasemmisto-, opiskelija- ja ammattiyhdistysaktiiveja on vainottu jo yli 50 vuotta.”

”Eräs nuori naissotilas, jonka olen tavannut useasti, kertoi olleensa noin 14-vuotias farc:iin liittyessään. Hän kertoi puolisotilaallisen oikeistoryhmittymän tappaneen hänen vanhempansa, koska he olivat AY-aktiiveja. Hän päätyi sissiksi, koska ei halunnut ryhtyä prostituoiduksi tai jäädä kylään odottamaan kuolemaa. Helppoja ratkaisuja ei ole.”

Millaista on olla äänekkäänä taiteilijana Ruotsin kansankodissa?

”Minulla ei ole ongelmia, asiat sujuvat siltä osin aika hyvin. Ainoa sananvapauteen liittyvä hyökkäys tuli aikoinaan Israelin suurlähettilään suunnalta. Ongelmia ei tule, jos lakia ei rikota. Uskon myös kansalaistottelemattomuuteen. Mutta on tärkeää tiedostaa, kenen etua provokaatio palvelee.”

Niin, Mohammed-piirrokset.

”Suhtaudun vähän epäilevästi koko episodiin. Halutaanko asiaa vain kärjistää vai mihin koko jutulla oikein tähdätään?”

”Norjassa oli antisemitististen sarjakuvien historiaa käsittelevä näyttely. Israelin Norjan-suurlähettiläs halusi kieltää sen. Olen itse juutalainen enkä tunne oloani mukavaksi, kun antisemitismi nostaa päätään, vaikkei tästä ollutkaan kyse. Mielestäni juutalaisvihaa pitäisi käsitellä osana muukalaisvihaa ja rasismia. Muslimivastaisuus on vakavampi ongelma Euroopassa kuin antisemitismi.”

Miten ruotsinjuutalaiset kohtelevat sinua?

”Monet heistä eivät pidä minusta. Minua syytetään Israel-vihasta ja sen sellaisesta. Sanon heille, että olen parempi Israelin ystävä kuin he. Me taistelemme oikeudenmukaisen ratkaisun puolesta Lähi-idässä. Sitä kautta myös Israel voi toivottavasti jatkaa olemassaoloaan.”

Miten päädyit tekemään musiikkia?

”Soitin nuorena monia instrumentteja, mutta sitten 15-vuotiaana lopetin. Tullessani 21-vuotiaana Ruotsiin aloin soittaa saksofonia. Opiskelin viisi vuotta sävellystä ja myös elektronista musiikkia.”

”Lähestyn musiikkia pikemminkin fyysisyyden kuin älyllisyyden kautta. Tuntuu, että noise-musiikki paralysoi aivomme, positiivisin seurauksin: ihminen alkaa kuunnella. Tai sitten he lähtevät lätkimään. Sekin on ihan ookoo.”

”Minulle poliittisuus on musiikissa lähtökohtaista. Musiikin vapaus johtaa tuntemisen vapauteen, mikä johtaa ajattelun vapauteen, mikä johtaa toiminnan vapauteen. Ja se on valtion ykkösvihollinen. Jos stimuloi kuulijassa uuden tavan kuunnella musiikkia, stimuloi häntä samalla ajattelemaan tottumusten vastaisesti. Jos halutaan saavuttaa muutoksia yhteiskunnassa, ei voida välttää muutoksia musiikissakaan.”

”Elokuvissa ja kirjallisuudessa tuntuu olevan sopivaa käyttää rajuja keinoja, mennä äärimmäisyyksiin. Musiikilta tätä ei oikein suvaita. Sen pitäisi olla lohdullista ja mukavaa.”

Sinä et tapaa soittaa vain jo valmiiksi käännytetylle yleisölle.

”Olin ensimmäisen kerran esiintymässä Kolumbian viidakossa farc-sissien keskellä vuonna 2000. Esiinnyin pienissä kylissä, joissa kukaan ei ollut koskaan aikaisemmin edes nähnyt saksofonia.”

”Kun tulin käymään samoissa paikoissa uudestaan, sain kuulla amerikkalaisfonistista, joka oli käynyt soittamassa perinteistä be-boppia yhdessä kylässä, jossa itsekin olin aiemmin käynyt. Kyläläiset olivat sanoneet hänelle: ”Älä huijaa meitä! Me kyllä tiedämme, miltä saksofoni kuulostaa.”

”Minä ikään kuin perehdytin heidät saksofoniin. Ja kun perinteistä kamaa soittava tyyppi oli aloittanut, se ei mennyt heille läpi!”

Millä asenteella esitystäsi kannattaa tulla kuuntelemaan?

”Jokapäiväinen elämämme on täpötäynnä ääntä, muzakkia, kaikkea sellaista, joilla meidän korvamme on tukittu. Aina konserttin mentäessä pitäisi pyrkiä suodattamaan tämä saaste pois. Minä rakastan kauniita melodioita! Mutta jos on kaunista, niin sitten pitää olla todella kaunista, jopa banaaliuteen asti.”

Dror Feiler esiintyy Helsingin Taidehallissa sunnuntaina 30.3. kello 13.

www.charmofsound.org, www.ejjp.org, www.avantart.com/music/drore.htm

Kimmo Modig

Kommentoi Facebookissa
  • 9.9.2009