Vaasalainen osuuskunta joustaa.
Sairaanhoitaja Riitta Yli-Arvo vetää tukisukan kotona asuvan vanhuksen jalkaan. Sitten hän hurauttaa pölynimurin päälle. Hoivayrittäjän ammattiylpeys ei kolhiinnu, vaikka hän tekee päivän mittaan monenlaisia töitä.
”Yritämme saada kerralla mahdollisimman monta asiaa kuntoon asiakkaan luona.”
Työntekijöiden omistama Jelppis-Tiimi Osuuskunta on tuottanut hoiva- ja kotipalveluja Vaasassa jo 15 vuoden ajan. Suurin osa asiakkaista tilaa palvelun itse kaupungin palvelusetelillä.
Yhteisyrityksen arki pyörii noin 24 työntekijän varassa. Vuoden aikana palkkalistoilla käy nelisenkymmentä henkeä.
Omistuspohja näkyy Jelppiksen toiminnassa joustavuutena työntekijöiden suuntaan. Työntekijät voivat vaikuttaa työvuorojen määrään, ajankohtaan ja jopa työtehtävien sisältöön paljon.
”Eräs pienten lasten äiti tekee iltavuoroja. Ja eläkeläiset tekevät tunteja oman kiinnostuksensa mukaan”, Yli-Arvo kuvailee.
Työntekijät viihtyvät omassa yrityksessään. Ulkopuolisen tahon tekemissä työviihtyvyyskyselyissä Jelppis-Tiimi on saanut huippuarvosanoja. Tuntipalkkakin on vähän parempi kuin Vaasassa kaupungin yksiköissä.
”Meillä saa tehdä rauhassa ja kunnolla työt. Ja jos viivan alle jää jotain, se jaetaan työntekijöiden kesken”, Yli-Arvo perustelee.
Jelppis-Tiimi haluaa pysyä pienenä ja ketteränä. Isommassa yksikössä tarvittaisiin enemmän hallintoa, ja myös työntekijöiden vaikuttamisen väylät kapenisivat.
Yli-Arvo toivoo, että palvelumarkkinoilla olisi tulevaisuudessa tilaa monenlaisille toimijoille.
”Esimerkiksi vanhusten pienkodit voisivat erikoistua ja tuottaa persoonallisia asumispalveluja. Niistä ikäihmiset voisivat valita kunnan maksaman palvelusetelin turvin eniten omia arvojaan vastaavan”, Yli-Arvo visioi.
_______________
Palvelua setelillä
Palveluseteli on palvelujen järjestämisen keino, jossa kunta ei itse järjestä sosiaalipalvelua, vaan sitoutuu korvaamaan asiakkaan valitseman palvelun kustannukset kunnan määrittämään rajaan saakka. Asiakas käyttää setelin lisäksi tarvittaessa omia tulojaan.
Palveluseteli on käytössä kolmanneksessa kunnista. Kunnan ei tarvitse kilpailuttaa palvelusetelillä hankittuja palveluja.
Järjestelmä ei THL:n tuoreen tutkimuksen mukaan ole aina oikeudenmukainen. Jos palvelusetelin arvo määritellään liian matalaksi, palvelun hinta voi nousta pienituloiselle liian korkeaksi.
Toisaalta valinnanvapauskaan ei toteudu, jos palveluntuottajia ei ole tarjolla useampia. Lisäksi asiakkaan täytyy olla riittävän hyväkuntoinen ja informoitu pystyäkseen tekemään päätöksiä.
Hanna Moilanen