Nyt voi olla hetki tehdä Voimasta vielä parempi lehti.
Voima Kustannus Oy:n toimitusjohtaja ilmoitti tulevista leikkauksista. Henkilökuluista ja palkkiosta ollaan leikkaamassa yhteensä neljännes. Syynä on se, että tj haluaa varautua mainosmyynnin laskuun.
Emme siis tiedä vielä, miten Voiman mainosmyynnin käy ensi vuonna – samaa kärvistellään monessa mediatalossa. Jokainen voi kuvitella, että tämä momentti ei ole paras lähtölaukaus dynaamiselle kasvulle, mutta kriisi voi olla myös mahdollisuus. Nyt voi olla hetki tehdä Voimasta vielä parempi lehti.
Voisimme – taloutemme tukevoittamiseksi – kokeilla myös nykyaikaista yhteisörahoitusta ja kietoa rahoituksen vielä jonkin eettisen ja kivan asian ympärille.
Voima on kuitenkin ollut leimallisesti mainoksilla rahoitettava ilmaisjakelulehti, jonka ideaan yhteisörahoitusta on ollut vaikea yhdistää.
Lehden tilaukseen voidaan liittää myös erilaisia tilpehöörejä. Tällaiseksi olin ajatellut joskus suomalaisilla kirjoituksilla ryyditettyä Le monde diplomatiqueta tai Novaja Gazetaa, joiden juttuja Voima alun perin julkaisi suomeksi.
Nykyään nämä sisaryhtiömme Innon lehdet ovat kuitenkin meidän kilpailijoitamme, joten tämä niputtaminen ei auttaisi. Tietenkin voisimme paketoida tilausmyynnin vielä paljon tehokkaammin, kuten eräs toinenkin lehtitalo:
”Kuules Kimmo, onko siellä Klaukkalassa jo lunta maassa?” kysytään puhelimessa. Kysyn, että mitähän asia koskee.
”Tiedäthän Kimmo, että meidän lehtemme on erittäin arvostettu eikä sitä myydä koskaan alennuksessa ja siihen kirjoittavat tämän maan tärkeimmät ihmiset. No, nyt meillä on sinulle sellainen tarjous, että pudotamme lehden hintaa kolmasosan, jos tilaat sen vuodeksi. Eikä siinä kaikki. Saat itse asiassa tällä yhden vuoden hinnalla lehden kahdeksi vuodeksi. Eikä siinä kaikki. Saat lisäksi torkkupeiton ja tyynyliinan. Eikä siinä kaikki. Saat lisäksi kaksi kuponkia, jolla voit ostaa kaksi meidän kustantamon kirjaa ilmaiseksi. Eikä siinä kaikki. Saat vapaasti valita jonkin meidän kustantamon toisen lehden ilmaiseksi kokeiltavaksi. Eikä siinä kaikki. Saat lisäksi ensi vuonna yhden kirjan vielä tilauksen päälle. Mitäs sanot, Kimmo?”
Kerron harkitsevani tarjousta, vaikka oikeasti pohdin, miten tällainen kampanja toimisi Voimassa.
Me Voimassa uskomme, että tavallinen journalismi toimii. Ehkä on olemassa lisää Voimaa lukevia ihmisiä, jotka myös tilaavat lehden kotiinsa.
Oletko sinä valmis maksamaan siitä, että meillä on olemassa sellainen journalistinen kokonaisuus kuin Voima ja sen verkkolehti Fifi? Pohdi tätä kysymystä sydämessäsi. Meille riittää 2 000 uutta tilaajaa, jotta voimme kehittää Voimaa sellaiseksi lehdeksi kuin sen pitäisi olla – tinkimättä lehden perusideasta. Tästä lähdetään.
Vai pitäisikö meidän perustaa baari, jonka tuloilla rahoittaisimme journalismia. Bisse virtaisi, laulu raikaisi, rahaa tulisi ovista ja ikkunoista – eikä siinä kaikki.
Kimmo Jylhämö