Lukuaika: < 1 minuutti

Yöjuna kulkee taas

Instagram: @silviamodig

Facebook: @silviamodig

Twitter: @silviamodig

silviamodig.fi

Matkustaminen on arvokasta. Kulttuurien näkeminen ja ihmisten kohtaaminen ovat tärkeitä maailman ja ihmisyyden ymmärtämiseksi, mutta ilmastonmuutos haastaa tapamme liikkua.

Lentoliikenne vastaa noin 2 % globaaleista hiilidioksidipäästöistä. Kun huomioidaan myös muut päästöt, sen osuus ilmastoa lämmittävistä päästöistä on 4 %. Lentoliikenteen kasvusta ennakoidaan voimakasta. Mikäli siis haluamme saavuttaa EU:n hiilineutraaliustavoitteen, meidän on löydettävä kestävämpiä tapoja matkustaa. Päästöjen näkökulmasta se on useimmiten juna.

Euroopan sisäisiä raideyhteyksiä on viime vuosikymmeninä ajettu alas. Raideverkostoa on harvennettu, valtiot ovat investoineet teihin ja yöjunayhteyksiä on lakkautettu, koska kuluttajat ovat siirtyneet halpojen lentoyhteyksien perässä raiteilta taivaalle. Ongelma ei ole vain halvat lentoliput, vaan myös liian kalliit junaliput ja huonot yhteydet.

Vaikka uusia yhteyksiä syntyy ilahduttavaan tahtiin, on junalla matkustaminen edelleen usein kalliimpaa kuin lentäminen. Hyvien yhteyksien puute tekee siitä monesti myös käytännössä mahdotonta.

Kestävyyskriisin kanssa kamppailevat EU-maat ovat onneksi vihdoin heränneet. Olemme työskennelleet sen eteen, että lentoliikennettä kohdeltaisiin samoin ehdoin kuin muita liikkumisen muotoja. Olemme laajentaneet päästökauppaa myös lentoliikenteeseen ja asettaneet velvoitteita valita kestävämpiä polttoaineita. Tämä paitsi nostaa lentämisen hintaa myös vähentää päästöjä.

Ihmiset lentävät myös jatkossa, mutta näin kasvua taitetaan. Kaikkea matkustamista ei voida korvata junaliikenteellä, mutta esimerkiksi alle 500 km matkalle junan pitäisi aina olla houkuttelevampi vaihtoehto.

Vanhojen yöjunayhteyksien uudelleen avaaminen on merkki siitä, että suunta on oikea. Yhteyksiä avaavat usein yksityiset toimijat, mutta yksityinen toimija ei rakenna yhtäkään raidetta: ne ovat aina julkisia investointeja.

Siksi julkisen vallan on ohjattava kehitystä. Tarvitsemme Euroopan halki kulkevat, strategisesti pohditut ja nopeat yhteydet. Tämä on tehtävä yhteistyössä, koska raideyhteyden on jatkuttava saumattomasti yli valtioiden rajojen. Hinnat on myös saatava alas, jotta ne ovat yhä useamman saavutettavissa.

Vain näin mahdollistamme kansalaiselle kestävät valinnat.

  • 12.3.2024
  • Kirjoittanut voima