Crystal Geometry: Lie Encoder
Omen Recordings 2024
Ranskalainen Crystal Geometry eli Maxime Fabre tuottaa tummansävyistä, postapokalyptista teknoa, jonka vetovoima perustuu rytmiseen intensiteettiin ja kapitalismikriittiseen sanomaan. Artistin uusi EP Lie Encoder pauhaa yhtä voimallisena – ellei voimallisempana – kuin kokopitkät Distressing Visions (2021) ja Senestre (2020).
Levy jatkaa tyylillisesti ja temaattisesti tuottajalle ominaisella linjalla, jossa dystooppinen rankkuus yhdistyy eteerisiin syntetisaattorimelodioihin. Alataajuuksia hallitsevat tasabiitti ja metallimusiikin tuplabasarilätkeen mieleen tuova jyskytys. Tempo on armoton eikä turhia suvantokohtia ole.
Nimikkobiisi Lie Encoder on levyn kohokohta. Neljän alkuperäisbiisin lisäksi EP sisältää MDD:n ja AXKANin hienot miksaukset aloituskappaleesta PLUR. Lie Encoder osoittaa, että Fabren musiikillinen luovuus on täydessä kukassa.
Mika Pekkola
PuskaJaska & Buutsivarkaat: PuskaJaska & Buutsivarkaat
Kitka Records 2024
Levy ilmestyy 20.12.
Rovaniemi on lahjoittanut kotimaiselle musiikkitaivaalle niin punkin, progen kuin räpinkin kiintotähtiä – kuten Jalla Jallan, Absoluuttisen nollapisteen, Tulenkantajat – ja tietysti euroviisuvoittaja Lordin.
Mutta taidetaan Rollossa myös täysiverinen suomenkielinen bluesrock. Sen todistaa PuskaJaska & Buutsivarkaat samannimisella esikoisalbumillaan. PuskaJaska on pitkän linjan laulaja-lauluntekijä Jaakko Enbuskan alias. Mainiosti yhteen soittavan bändin täydentävät Mikko Laitilan rummut, Joonas Haapasalon basso ja taustalaulu, Elmiina Kerolan kitara sekä Henu Vilenin huuliharppu, joka nostaa levyn biisit omiin sfääreihinsä – räyhäkäs bluesharppu toimii aina.
Korvia miellyttävää albumia leimaa vaikutteiden runsaus – biiseissä liikutaan letkeän kantribluesin (Askel eteen, kaksi taa) ja rautalankaisen Suomi-iskelmän (Pulloon) äänimaisemissa; mieleen nousevat vuoroin Esa Pulliainen, Kari Peitsamo, J. Karjalainen ja kesällä Suomessa vieraillut Seasick Steve. Isot kiitokset siitä, että sovituksissa ei ole kainosteltu välisoittojen mitan kanssa. Kosken kaltaisen biisin vetävää bluesvääntöä pitää saada fiilistellä monta kiertoa.
Emilia Miettinen