Olivier Assayas
☆☆☆
Vuosina 2014 ja 2018 Sodankylän elokuvafestivaaleilla vierailleen Olivier Assayasin elokuva Rivien välissä on kulttuurikeskiluokan valinnanvaikeuksien keskellä mellastava kamarielokuva, jonka älykkään analyyttisissä ja itsepetoksellisissa dialogeissa on perinnetietoisuutta ranskalaisen uuden aallon suuntaan.
Pariisilainen kustantaja Alain (Guillaume Canet) ei halua julkaista ystävänsä Leonardin (Vincent Macaigne) uusinta kirjaa, jota hän pitää narsistisena ja naisvihamielisenä. Näyttelijäpuolisoaan Selenaa (Juliette Binoche) pettävä Alain ei tiedä, että kirjassa käsitellään myös Selenan suhdetta kirjailijaan. Leonardin vaimo Valérie (Nora Hamzawi) puolestaan työskentelee edistysmielisen poliitikon avustajana.
Elokuva on leppoisan piikikäs kuvaus kulttuuripiirien sisäsiittoisuudesta ja itsekkyyteen asti itsellisten ihmisten vähemmän sielukkaasta kärvistelystä uransa ja saamansa huomion suhteen. Lempeä satiirin siipi sipaisee kuin ohimennen kumoon myös poliittisen idealismin.
Elokuvan yhtenä tulkinnan avaimena toimii viittaus Ingmar Bergmanin elokuvaan Talven valoa (1963), joka kuvaa uskonsa menettäneen papin maailmankatsomuksellista tuskaa. Rivien välissä onkin kuin bergmanilainen avioliittodraama ilman suurta tragediaa ja eksistentiaalista kauhua. Siinä ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että tällä tavoin totuudellinen pinnallisuuden kuvaus ei lopulta onnistu kouraisemaan kovin syvältä.
Assayasin aikaisempia ohjauksia ovat kansainvälisestä terrorismista kertova televisiosarja Carlos (2010), vuoden 1971 opiskelijamellakoiden aikaa peilaava Jotain ilmassa (2012), bergmanilaista persoonallisuustutkielmaa edustava Clouds of Sils Maria (2014) sekä kauhugenren suuntaan flirttaileva psykojännäri Personal Shopper (2016).