Muiden lehtien parhaat palat.
Ei se oikein täytä taiteen kriteerejä, jos viedään kilo kakkaa Kiasmaan uskotellen moisen olevan taiteen historian merkkiteos. Katsojat eivät uskalla ajatella omilla aivoillaan, vaikka keisari puvutta onkin. Tänä päivänä taiteilijoiden pitää osoittaa, etteivät osaa mitään. Piirräpäs 1800-luvun taiteilijoiden tavoin näköinen kuva, niin johan leimataan kamalan konservatiiviksi.”
Kari Rydman, Rondo 3/2013
Ongelma vain on, että me ihmiset olemme aina väärässä paikassa ja meitä on aina väärä määrä. Yhtenä vuonna 20 000 asukasta on riittävä, toisena 50 000. Kun erikoissairaanhoitoa pu- retaan sairaanhoitopiireistä sote-alueille, 250 000 asukastakaan ei oikein riitä. Hartolan kunnanlääkäri tunsi aikanaan 6 000 asukkaan pitäjän ihmiset ja heidän vaivansa. Poliisi vielä paremmin.”
Arja Alho, Ydin 1/2013
Söpöys on potentiaalia ja muutosvoimaa, hetkellistä avuttomuutta, jota korostaa mahdollisuus tulla joksikin aivan toiseksi. Tästä syystä uneliaita ja kellahtelevia vanhuksia ei yleensä kutsuta söpöiksi. Heitä varten on toinen sana: herttainen.”
Kaapo Paatos, Turun Ylioppilaslehti 3/2013
Henri Alén huomauttaa, että jotakin syömisessämme on pielessä. Valtavasta tietomäärästä huolimatta esimerkiksi diabetes yleistyy ja vaivaa yhä useammin myös lapsia ja nuoria. Aikuisten lisäksi lapset lihovat huolestuttavasti. Näin käy vaikka meitä valistetaan ravintoympyröillä ja ruokapyramideilla, ’joita mikään muu nisäkäs ei tarvitse syömiseen’.”
Kirsi Riipinen, Lapsen maailma 3/2013
Jos brenkkua dokaa tarpeeksi, tulee humalaan. Näin on aikojen saatossa käynyt monille stadilaiselle, koska humalassa olemista tarkoittavia ilmauksia on stadin slangissa yli 350. Määrä on huikea, jopa enemmän kuin tytöstä tai naisesta.
Vanhastaan on oltu muun muassa bretkassa, flänässä, fyllassa, fyyrissä, jurrissa, kaasussa, stakassa, stidissä ja tinassa. 1950-70-luvuilla oltiin lippa vindissä tai naula päässä. 1970- ja 80-luvun nuoret olivat jubbessa, päreessä, seipäässä, soosissa, tiltissä tai tuubassa. Nykynuoret puolestaan ovat perseet olalla tai heikossa hapessa.”
Heikki Paunonen, Tsilari 1/2013
Sudet vittuun Suomesta -vastarintaliike on tehnyt onnistuneen sissi-iskun aarnikotkien pesään Pöytyällä. (…) Kun Mörssäriä pyydettiin kuvailemaan näkemäänsä tarkemmin, hän kertoi eläimestä, jolla on kotkan pää, siivet ja jalat etujalkoina, leijonan vartalo, takajalat ja häntä ja aasin korvat.
Toimittajan jatkokysymykseen siitä, mikä tarkalleen ottaen sai Mörssärin tulkitsemaan näkynsä sudeksi, hän vastasi ”Susi! Jumalauta se oli susi! Mää tierän!” jonka jälkeen hän tuikkasi tuleen sukkansa, huoneen jossa haastattelua tehtiin ja varmuuden vuoksi loput Varsinais-Suomesta.
’Poltetun maan taktiikka! Ei jätetä susille mitään syötävää! Mää tierän!” hän lisäsi vielä.’
Lehti, 12.3.2013
Pertti Laesmaa