Lukuaika: 2 minuuttia

Hissi lavalle

Kuparisen dokumenttiteatterityöpaja starttaa huhtikuussa.

Mistä Kuparisen dokumenttiteatterityöpajassa on kyse, työpajoja koordinoiva kollegani, toimituspäällikkö-teatteriohjaaja Susanna Kuparinen?

”Olen tehnyt viimeiset viisi vuotta journalistista dokumenttiteatteria ja pidän sitä hyvänä ja tärkeänä mediana. Nyt olen missiolla. Haluan avata työryhmämme tekotapoja muille.”

Mitä työpajassa tehdään?

”Huhti- ja toukokuussa on yhteensä neljä työpajakertaa. Ne ovat kolme tuntia kestäviä avoimia harjoituksia, joihin kuka vaan saa tulla ilmaiseksi seuraamaan, miten työryhmämme koostaa kohtauksia. Yleisö saa keskeyttää kysymyksillä, heittää ideoita ja kritiikkiä.”

”Aika on rajallinen, eli on mahdotonta tehdä ihmeellisiä taidepläjäyksiä. Toivon silti, että ehdimme niin pitkälle treenaamisessa, että yleisöllä on edes hetkittäin hauskaa.”

Mitä syksyllä sitten tapahtuu?

”Meille on tullut meilejä toimittajilta, jotka haluaisivat myös tehdä itse. Keväällä kartoitamme kiinnostuneiden ehdotukset, syksyllä lavennamme workshopia niin, että käytämme myös työryhmän ulkopuolisten ideoita ja tekstejä.”

”Jaan kiinnostuneet ryhmiin, ja kaikki pääsevät kokeilemaan, miten journalismi taipuu lavalle. Unelmani olisi vaikkapa kolme itsenäistä työryhmää, joissa on toimittajia ja yksi käsikirjoittaja. Työpajoista ei oteta maksua.”

”Syksyllä voisi järjestää myös keskustelutilaisuuksia, jotka liittyvät kohtauksiin. Voisi harkita, että loppuvuodesta kevään ja syksyn sato esitetään demojen kavalkadina.”

Miten pääsee mukaan tekemiseen?

”Huhtikuun työpajat ovat aika tärkeitä, jos haluaa mukaan.”

”Etsimme journalismin ja teatterin ammattilaisia, sillä tekotapa on haastava. Minulla ei ole aikaa opettaa ketään ajattelemaan tai kirjoittamaan journalistisesti. Energia menee siihen, miten journalistiset aiheet saa toimimaan näyttämöllä.”

”Toimittajat kaivavat asioita, jotka ovat hurjempia, kuin mitä kukaan pystyy keksimään. Käsikirjoittajille työskentely journalistien kanssa avaa suoran näköalan tärkeisiin aiheisiin. Toimittajilla taas olisi opittavaa näytelmäkirjailijoiden rohkeudesta kirjoittaa yksityiskohtien kautta isoista aiheista.”

”Näyttelijät vaativat tarkkuutta ja pakottavat kirjoittajat avaamaan aiheitaan. Se on äärimmäisen tärkeää. Etenkin taloustoimittajat tietävät, että munkkilatinaan vajoaminen tapahtuu huomaamatta.”

Keitä kaikkia projektissa on mukana?

”Minä olen päävastuussa koko projektista. Myös Voiman vt. päätoimittaja, käsikirjoittaja-näyttelijä Jari Hanska kehittelee kohtausaihioita osallistujien kanssa.”

”Esitysaihioiden ohjaamisesta vastaamme minä sekä Eduskunta-työryhmän näyttelijä Piia Peltola, joka opiskelee ohjausta Teatterikorkeakoulussa. Ohjaamme keväällä ja syksyllä kaikki oman työryhmän ja osallistumaan halukkaiden kirjoittajien kohtaukset. Näyttelijät ovat Eduskunta-työryhmän näyttelijöitä.”

Millaisia aiheita työpajassa käsitellään?

”Kohtausten pitää olla voimakkaasti kantaa ottavia ja nostaa esille aiheita, jotka sivuuttaa helposti, kun silmät lipuvat lehden sivuilla.”

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

”Olen itse edelleen kiinnostunut Christoffer Taxellista ja hänen kaltaisistaan ihmisistä. Lait ja säännöt ovat heille myrkkyä, ja kuitenkin heitä pidetään luottokansalaisina, koskemattomina.”

Mitä lisää teatteri tuo suhteessa lehtijournalismiin?

”Teatteri pysäyttää ajan ja vaatii huomiota. Se tuo hankalat aiheet lähelle, ja journalistisen dokumenttiteatterin velvollisuus on tehdä monimutkaisista aiheista ymmärrettäviä ilman, että faktoista tingitään yhtään.”

”Teatteri on loistava areena tehdä läpileikkauksia yhteiskunnallisista ja poliittisista kysymyksistä ja nostaa rinnakkain aineksia. Esimerkiksi vuonna 2011 ohjaamassani Eduskunta I -esityksessä aihe oli vaurauden uusjako. Ensimmäinen puolisko käsitteli minimitoimeentuloturvan leikkausta, toinen osa omistusten salaamisesta aiheutuvaa veronkiertoa. Lehtijutussa näiden aiheiden kuljettaminen rinnakkain olisi hankalaa.”

Työpajat rahoitetaan Koneen säätiön apurahalla. Aiotteko tehdä hissiaiheisia juttuja?

”Emme aio, mutta jos joku osallistuja haluaa käsitellä Suomen vaikutusvaltaisinta miestä, Antti Herliniä, se on enemmän kuin suotavaa.”

Huhtikuun työpajat 8.4. & 15.4. klo 18–21.30 Helsingin Ryhmäteatterin Pengerkadun näyttämöllä. Toukokuun työpajat 6.5. & 13.5. klo 18-21.30. Paikka varmistuu myöhemmin.

Kati Pietarinen