Teksti Henric Rönnberg
”Ennemmin reisistä loppuu puhti kuin pyörä hajoaa”, tavarafillareista innostunut Antti Poikola kertoo. Tavarafillareita – pyörämaailman sulavalinjaisia elefantteja – koottiin viime lauantaina Helsingin asematunnelissa.
On lauantaiaamupäivä kello yksitoista, ja Helsingin asematunnelissa kokoontuu pieni joukko fillariharrastajia. Kaksi tavarapyöristä innostunutta miestä järjestävät tavarafillaritapahtuman kompassilla kasvattaakseen ihmisten tietoisuutta tavarapyöristä.
Samalla kun he kasaavat pyöriä, he jakavat tietoa ja keskustelevat kiinnostuneiden ohikulkijoiden kanssa.
Onneksi internetyhteys on käsien ulottuvilla ja kasausvideoita saatavilla, sillä ilman aikaisempaa kokemusta näiden pyörien kasaus on yllättävän vaikeaa. Tapahtuma dokumentoidaan videokameralle, ja livelähetystäkin pystyy seuraamaan tavarafillari.fi-sivustolta.
Alkuvaiheessa kokoajilla on ongelmia ohjaustangon laakerin kanssa. Ilman hiomista sitä ei saa paikalleen.
”Ohjaustangon laakereiden kruunu ei mene paikoilleen, ainakaan ilman väkivaltaa”, Antti Poikola sanoo. Poikola on yksi tapahtuman järjestäjistä.
Raine Kajastila, toinen tapahtuman järjestäjistä, kertoo innostuneensa tavarapyöristä Tanskassa käydessään. Siellä hän huomasi, että monet ihmiset polkivat tavarapyörillä. ”Aloin miettiä, että tuommoinen pitää saada viimeistään, kun tulee perheenlisäystä. Viime syksynä sitten syntyi esikoinen.”
Bullitt-tavarapyörä maksaa noin 2000 euroa Tanskasta tilattuna. Hollannista voi saada Backfiets-pyörän 1 500 eurolla. Bullittin toimitus hoituu ainakin Tanskasta tilattuna alle viikossa, ja hyvällä tuurilla pyörä on perillä jo vuorokauden sisällä.
Painoa pyörällä on 24 kiloa, ja sillä pystyy kuljettamaan melkein kuinka painavia tavaroita tahansa, ihan lapsista pesukoneisiin.
”Ennemmin reisistä loppuu puhti kuin pyörä hajoaa. Silti polkeminenkaan ei tee tiukkaa, sillä vaihteiden välitys on sen verran pieni”, Poikola kertoo urakan ohessa.
Polkupyöräharrastaja Ilkka Paloniemi on tullut seuraamaan tapahtumaa ja kertoo, että pyörä on vakaa ajossa, vaikka ohjaustangon ja etupyörän välissä on noin metri.
”Ohjaus on tietysti herkempi etupyörän ja ohjaustangon välimatkan takia, mutta se vaatii vain hieman totuttelua.”
Kokoamisen loppuvaiheen ongelma on ohjaustangon akselin paikalleen asentaminen. Ilmeisesti tehtaassa on laitettu kaksi palaa väärinpäin, mikä estää etupyörän kääntymisen.
Kello on puoli kuusi, ja tapahtuma on venynyt suunnitellusta kolmesta tunnista yli kuuteen ja puoleen tuntiin. Asematunneli alkaa täyttyä viikonlopunviettäjistä ja pojat kiihdyttävät kasaustahtiaan. Vaikka he eivät saa kaikkia osia oikeaoppisesti paikoilleen, he kasaavat pyörät siihen malliin, että niillä pääsee polkemaan kotiin. Hienosäädöt saavat jäädä toiselle päivälle.
Lisää tietoa tavarapyöristä & video lauantain tapahtumasta: www.tavarafillari.fi.