KRIITTISEN GALLERIAN JOULUNÄYTTELY 2024
22.11.2024 – 5.1.2025
JOULU
Kriittinen Galleria järjestää Joulunäyttelyn, koska tykkäämme Joulusta. Tai ainakin minä tykkään, en muistanut kysellä galleristitovereiltani enkä näyttelyyn osallistuvilta taiteilijoilta, että tykkäävätkö he…
Tykkäsi Joulusta tai ei, on se joka tapauksessa hyvä taiteen aihe ja taidenäyttelyn teema, sillä Joulu on valtavan merkittävä ilmiö sekä Suomessa että suurimmassa osassa maailmaa.
Joillekin Joulu on uskonnollinen juhla, jossa juhlitaan kristinuskon lupaaman Vapahtajan syntyä. Vapahtaja syntyi, eli lyhyen elämän, jonka päätteeksi hänet tapettiin. Kristinuskon mukaan hän on tulossa takaisin ja on luvannut — isänsä kanssa — fiksata kaikki vääryydet.
Joillekin uskovaisille Joulu merkitsee jopa kuolemattomuuden alkua: he ottavat Raamatun lupaukset iankaikkisesta elämästä niin kirjaimellisesti, että uskovat, että Vapahtaja — sitten kun ehtii toisen kerran tänne tupsahtaa — ei ainoastaan oikaise kaikkia vääryyksiä, vaan tuo lisäksi aivan erityisen lahjan, kuin aivan erityinen Joulupukki: ikuisen elämän kaikille, tai ainakin monille…
Joillekin Joulu on yhtä kuin lastenjuhlat. Annetaan lahjaksi sitä sun tätä roinaa, lähinnä lapsille ja leikitään Joulupukkia ja tonttuleikkejä. Tätä organisoidessaan aikuiset suhtautuvat lapsiin sekä ylimielisesti että kateellisesti: ”Ollapa vielä niin alkeellinen, että osaisi olla noin tohkeissaan jostain typerästä Lego-paketista tai vastaavasta!”
Tunnen myös ihmisiä, jotka ajattelevat, että kollektiivinen velvollisuutemme on kuluttaa paljon rahaa Joulusesongin aikana, sillä se pitää kansantaloutta käynnissä ja luo työpaikkoja. Heidän mielestään tämä on Joulun todellinen sanoma.
Moni meistä myös vihaa Joulua. Miksi? Koska lupauksista ja korulauseista huolimatta se on suurelta osin muuttunut omaksi irvikuvakseen. Joulu on lähinnä kulutusjuhla, jossa pyyteetön rakkaus loistaa poissaolollaan.
Joulusta voi silti ajatella myös optimistisesti. Minulle Joulu on tärkeä lähinnä Jeesuksen tarinan vuoksi. Se on super-antoisa moraalifilosofinen myytti. Minä olen Jeesus-fani — ateismistani huolimatta.
Jeesus on minulle ennen kaikkea radikaali, vasemmistolainen poliittinen filosofi, joka vaati todellista tasa-arvoa ja vastikkeettoman rakkauden vallankumouksellista voimaa. Todellinen tasa-arvo ei tarkoita vain että ”Samat pelisäännöt kaikille ja katotaan kuka voittaa”. Sen sijaan, se tarkoittaa: ”Samat säännöt kaikille, ja erityistä hoivaa ja apua niille, jotka ovat sen tarpeessa”.
Tämän lisäksi Jeesus kannusti ihmisiä etsimään onnellisuutta jostain muusta kuin aineellisesta vauraudesta. Hän eli vaatimattomasti ja kannusti ihmisiä vapaaehtoiseen köyhyyteen — mitä ei tietenkään pidä sekoittaa vastentahtoiseen köyhyyteen ja sen tuottamaan kurjuuteen.
Jeesus siis taisteli harvainvaltaa, tyranniaa ja kulutuskulttuuria vastaan jo parituhatta vuotta ennen sitä kulutuskapitalismia, joka meitä nyt riepottelee.
Jeesuksen radikaalissa filosofiassa rakkaus on poliittinen, yksilön rajat murtava voima, joka tekee epäitsekkäästä yhdessä elämisestä mahdollista. Hänen filosofiassaan rakkaudella on toinenkin tärkeä tehtävä: jos rakastat elämää ja toisia olentoja tarpeeksi, voit hyväksyä ja jopa nauttia omasta kuolevaisuudestasi: minä en elä ikuisesti, mutta elämä tosiaankin jatkuu, muissa muodoissa ja olennoissa… Jos rakastaa tämänpuoleista riittävästi, ei tarvitse haaveilla tuonpuoleisesta paratiisista.
Pyysin Joulunäyttelyyn teoksia kymmeneltä hienolta taiteilijalta / työryhmältä.
Ja laitoin lisäksi mukaan myös pari omaa teostani.
Tervetuloa… …ja Hyvää Joulua kaikille!
Helsingissä, 15.11.2024
Teemu Mäki
TAITEILIJAT
KATRI KAINULAINEN & MAXIMILIAN LATVA
Lisätietoa: https://kriittinengalleria.fi/
—-
CRITICAL GALLERY `S CHRISTMAS EXHIBITION 2024
22.11.2024–5.1.2025
CHRISTMAS
Critical Gallery is organizing a Christmas exhibition because we like Christmas. Or at least I do, I didn´t remember to ask my fellow gallery owners or the artists in the exhibition if they too like Christmas…
Whether you like Christmas or not, it is a good subject for art and a good theme for an art exhibition, because Christmas is a hugely significant phenomenon in Finland and in most parts of the world.
For some, Christmas is a religious celebration of the birth of the Savior promised by Christianity. The Savior was born, lived a short life, at the end of which he was killed. According to Christianity, he is coming back and has promised — with his father — to right all wrongs.
For some believers, Christmas even marks the beginning of immortality: they take the Bible´s promises of eternal life so literally that they believe that the Savior — when he shows up for the second time — will not only right all wrongs, but will a special gift like a really special Santa Claus: eternal life to all, or at least to many…
For some, Christmas is just a children´s party. It’s about giving this and that stuff as presents, mostly to children, and playing Santa Claus and elf games.
In organizing this, adults are both dismissive and jealous of children: “If only I could still be that primitive to be so very excited about a silly Lego kit or something!”
I also know people who think it’s our collective duty to spend a lot of money during the festive season, because it keeps the economy going and creates jobs. They think that this is the real gospel of Christmas.
Many of us also hate Christmas. Why? Because, despite the promises and rhetoric, it has largely become its own travesty. Christmas is now essentially a celebration of consumerism, where unconditional love shines through in its absence.
But it is also possible to think optimistically about Christmas. For me, Jesus is above all a radical, left-wing political philosopher who demanded true equality and preached about the revolutionary power of unconditional love. True equality doesn’t mean just ”The same rules for all and let’s see who wins.” Instead, it means ”The same rules for all, and special care and help for those in need.” In addition, Jesus encouraged people to seek happiness in something other than material wealth. He lived modestly and encouraged voluntary poverty — which of course must not to be confused with involuntary poverty and the misery which that brings.
Thus, Jesus fought against the rule of the few, tyranny and consumerism a couple of thousand years before the consumer capitalism that now plagues us.
In Jesus´ radical philosophy, love is a political force that breaks down individual boundaries and makes unselfish co-existence possible. In his philosophy, love has also another important function: if one loves life and also other beings one can accept and even relish one’s own mortality: I will not live for ever, but life does indeed go on, in other forms and beings… If you love this world enough, you don´t have to dream of a paradise beyond.
For the Christmas Exhibition, I asked for artworks from ten wonderful artists / groups. And included also a couple of works of my own.
Welcome… …and Merry Christmas to all!
Helsinki, 15.11.2024
Teemu Mäki
ARTISTS
KATRI KAINULAINEN & MAXIMILIAN LATVA
More info: https://criticalgallery.fi