MMV 64: Maailmankylä kyttää

Kadut ovat tyhjät ja ulkona ei laula lintu vaan poliisi. Millaisen analyysin MMV-levyraati tekee korona-ajan biiseistä? Entä mitä karanteeni on tehnyt influenssereille? Tai laajemmin: miten pandemia on tehnyt internetistä dystooppisen maailmankylän? Ovatko käyttäjät vain tehotuotettuja raatoja content-turbiinien rattaissa?

Pandemioita on politisoitu historiassa monin tavoin. Mustan surman jälkeen feodalismi alkoi hajota ja maaorjat kieltäytyä työstä, mitä helpotti ruton aiheuttama työvoimapula. Toisaalta Espanjassa espanjantauti edesauttoi fasismin kukoistusta, ja 1770-luvun ruttoepidemia teki rajatarkastuksista pysyviä.

Jaksossa tutkitaan myös kaikkien ihmettelemää kysymystä Ruotsin korona-politiikasta sekä länsimaisen ajattelun jakamista porvarilliseen surun filosofiaan ja toisaalta tykittelevään ilon ajatteluun. Muita teemoja: runsaus ja niukkuus, samppanja-aamiaiset ja Arttu Wiskarin uusin single.

Jakson lähteitä:

Korona tappoi influensserit
https://www.vice.com/en_asia/article/5dmvzz/coronavirus-social-media-influencers-effect

Musta surma ja työstäkieltäytyminen
https://www.theguardian.com/commentisfree/2020/apr/18/history-fairer-society-coronavirus-workers-black-death-spanish-flu

1770-luvun rutto ja rajasulut

Epidemiat ajoivat rajasulkuihin 1700-luvulla – tärkeintä oli etäisyyden pitäminen

Ruotsin kansanterveysviraston johtaja
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006458182.html

Mainos (teksti jatkuu alla)

Levyraadin biisit:

BIISI 1: Oulun poliisi – Rakastan elämää

BIISI 2: DJ ILG – Suomi kyllä pärjää ft. Sanna Marin

BIISI 3: Suomalaista elämää -sannawave

Patreonissa alkaa tulevan liberalismi-kirjan läpikäynti.

Kommentoi Facebookissa
Mikä meitä vaivaa?