Suomalaistaiteilija kutsuttiin osallistumaan vuoden merkittävimpään taidehäiriöön
Me täällä Häiriköt-päämajassa olemme joutuneet istumaan uutisen päällä, mutta nyt se on virallista: Brittiläinen, katutaiteesta mediaspektaakkeleihin toimintansa laajentanut taiteilija/taiteilijaryhmä Banksy avasi uusimman näyttelynsä Weston-super-Maressa Bristolin lähettyvillä ja mukana on myös suomalaisväriä.
Dismaland lainaa nimensä ja muotonsa Disneyn teemapuistoilta ja logossakin on vahvaa appropriaation makua. Näyttely on määritelty ”perhepuistoksi, joka ei sovi lapsille”. Tämä perhepuisto on rakennettu vuosia hylättynä lahonneen merenrantauimalan raunioille.
Minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka eivät haluaisi tänne n-y-t-nyt.
Huhuja ja spekulaatioita Banksyn uudesta näyttelystä on kiertänyt mediassa pitkin viikkoa, mutta rakennusprojektin kuitenkin vakuutettiin liittyvän Hollywood-elokuvaan. Banksyn roolin puolesta kuitenkin puhui erityisesti se, että Banksyn manageri Holly Cushing nähtiin paikan päällä.
Samainen Holly Cushin otti toukokuussa yhteyttä Jani Leinoseen ja välitti viestin Banksyltä:
hello jani
i’ve always enjoyed your work and wondered if you’d be interested in being part of a group show i’m organising later in the summer? it’ll feature about 40 different artists and takes place in a very interesting location. i’d like to exhibit your cereal box box piece [attached] or commission a new one. and also bring your ’signs’ piece to the uk. i’d propose using highlights of the sign collection you have and supplementing it with ones we can collect from the local area [it has quite a heroin scene]. is this something you’d consider? i’d love to have you involved in the show.
best wishes
Banksy
Sanomattakin selvää, että Leinonen suostui, vaikka hänellä ei ollut mahdollisuutta arvioida kontekstia, jossa hänen teoksensa esiintyvät tai niiden roolia kokonaisuudessa.
”En ole sitten teinivuosien kokenut olevani katutaiteilija, joten ihmettelin tietenkin minkälaiseen näyttelyyn olen kutsun saanut. Tietoa annettiin todella vähän. En tiennyt muita taiteilijoita ennen tätä päivää, tiesin vain lukumäärän ja näyttelyn peruskonseptin.”
Tosin Banksykään ei ole pitkään aikaan ollut katutaiteilija. Hänen taiteensa on siirtynyt jo vuosia sitten katutaide-katogoriasta jonnekin käsitetaiteen ja mediaperformanssien suuntaan. Vaikka Banksyn parin vuoden takaisessa Better Out Than In -projektissa New Yorkissa fyysiset taideteokset ja -performanssit olivat katutilassa, nähtiin kiinnostavimmat keskustelut ja reaktiot mediassa. Taideteokset olivat enemmänkin työkaluja, joilla ohjattiin ja ruokittiin keskustelua.
Banksy itse totesi Dismalandin alla, että ”Olen ilmeisesti saavuttanut [urallani] pisteen jossa taidenäyttelyni ovat sitä kiinnostavampia mitä vähemmän niissä on minun töitäni”. Huomio on hyvinkin tarkka, taiteilija on muuttunut kokonaistaideteokseksi. Jo hänen vuonna 2010 ensi-iltansa saanut Exit Throught the Gift Shop -dokumetti/mokumentti hämärsi tekijyyden rajaa: katsojalle ei ollut mitenkään selvää oliko teoksen keskiössä patsastellut Mr. Brainwash itsenäinen taiteilija vai Banksyn taideteos.
Leinoselle Banksy kuvaili tulevaa näyttelyä seuraavanlaisesti: ”Näyttely rakennetaan hylättyyn teemapuistoon ja sisältää taidetta, veistoksia, huvipuistolaitteita ja alkoholia. Ajattele Trotskia pyörittämässä Disneylandia.”
Yli 50 taiteilijan teoksista koottu Dismaland on todellakin poukkoileva ja sekava kokonaisuus – aivan kuten teemapuistot tuppaavatkin olemaan. On kuitenkin vaikea väheksyä kokonaisuuden kiinnostavuutta ja teosten osuvuutta.
Banksy myös selvästi haluaa innostaa muitakin häiriköintiin: puiston matkamuistomyymälästä voi ostaa esimerkiksi bussikatosten mainostaulujen avaimia. Ääneen sanomaton viesti on tietenkin kannustus mainosjulisteiden muokkaamiseen ja/tai korvaamiseen taiteella. Tämän viestin kanssa Banksy on selvästi samoilla jäljillä kuin viime vuonna Britanniassa massiivisen mainostaulujen kaappausprojektin toteuttanut Brandalism-ryhmä – Banksy vaan joukkoistaa toteutuksen sinulle ja minulle.
Katutaiteeseen usein yhdistettävä keveys, nopeus ja spontaanius loistivat poissa olollaan Dismaland-projektissa. Banksy on muuttunut jo omaksi teollisuudenalakseen ja toiminta on sen mukaista, spontaanius on taakse jäänyttä.
”Näyttelyn järjestelyt oli hyvin mystisiä, kuten olettaa saattaa, mutteivat ollenkaan kaoottisia. Kaikki oli hienosti järjestetty kuljetuksista lentoihin. Banksyn viestit tuli aina kolmannen tahon kautta. Samalla se tuntuu vähän tyhmältä ja jännittävältä, mutta monet katutaiteilijaystävistäni toimivat salanimen alla niin heidän kanssa tähän mystiikkaan on saanut jo tottua. Spektaakkelimaiselta näyttely toki vaikuttaa, mutta olen tietenkin vain hatarien lehtitietojen ja CCN:n uutisspottien varassa. Olisin mennyt näyttelyn avajaisiin, mutta katkaisin viime viikolla akillesjänteeni, enkä päässyt paikalle. Pakko sanoa, että vituttaa.”
Akillesjänteen katkeamisesta huolimatta Leinonen jatkaa Kiasmassa 3.9. avattavan Tottelemattomuuskoulu-näyttelyn valmistelua.
Banksy: Dismaland Englannin Weston-super-Maressa 27. syyskuuta saakka. Jani Leinonen: Tottelemattomuuskoulu Helsingin Kiasmassa 4.9.-31.1.