Lehden kannessa polaroid-kuva gorillapatsaasta, joka pitelee käsissään nukkea. Teksti

Kirjoittanut Iida Simes

Voima 20 vuotta sitten: Tienvarren ja politiikan isot valheet

Taiteilija Mark Maher otti polaroidkuvia Yhdysvalloista 20 vuotta sitten. Kuvien muovinen maailma on samaa valhetta, jonka voimin Donald Trump ponnisti presidentiksi vuonna 2016.

Lukuaika: 2 minuuttia

Voima 20 vuotta sitten: Tienvarren ja politiikan isot valheet

Voima 20 vuotta sittenVoima 20 vuotta sitten

Ensimmäinen Voima-lehti ilmestyi marraskuussa 1999. Juttusarja palaa aiheisiin ja teemoihin, joita Voima on käsitellyt parin vuosikymmenen ajan.

Paljon on virrannut vettä Mississippi-joessa sen jälkeen, kun ilmestyi Voima, jonka kannessa komeili sana ”Amerikka”. Voiman 5/2000 kannen polaroidkuvassa muovinen King Kong  -gorilla puristi pientä nukkea.

Kuva oli yhdysvaltalaisen taiteilijan Mark Maherin, jonka polaroidkuvasarjan otoksia esiteltiin lehden galleria-osiossa. ”Gulf War Carnival Ride” -kuvassa oli ruostunut huvipuistohärveli, jolla huvittelija pääsi lentämään ”Desert Stormiin”, Irakin sotaan viittaavaan Aavikkomyrsky-laitteeseen.

”Worlds Most Photographed Indian” -kuvassa oli ”Henry” seisoskelemassa mainoskyltin vieressä. Henry oli pukeutunut ilmeisen muoviseen sulkapäähineeseen. Kyltti kertoi Henryn kuvaamisen maksavan neljä dollaria, ja tippiä sai antaa.

Green Groven baptistikirkon edessä muovinen kyltti manifestoi ”THERE IS NO EXCUSE FOR SIN”, synnin tekeminen on anteeksiantamatonta.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Maherin kuvat eivät esittäneet Yhdysvaltoja kauniina, vauraana onnenmaana, vaan niistä kuulsi synkkä ja suorastaan raaka, lohduton todellisuus.

Green Grove, Mississippi.

Otsikon ”Muovisia hätävalheita” alla Mark Maher avasi teostensa taustaa. ”Cliche Brontosaurus on kuvasarja Yhdysvaltojen tienvarsimonumenteista, kylteistä ja nähtävyyksistä”, Maher kirjoitti.

”Valokuvaajana arvostan polaroidkameran kyvyttömyyttä teknisiin hienosteluihin. Polaroidit ovat välittömiä, nopeita, mekaanisesti maagisia, lipevän konstailemattomia, jokseenkin suttuisia, todella muovisen näköisiä, ylivärittyineitä, pieniä teknologista yhteiskuntaa selittäviä siemensyöksyjä.”

Maher oli ottanut kuvat reissatessaan Yhdysvaltojen halki. Jonkin ajan kuluttua hän tuli Suomeen ja toi kuvat Voiman toimitukseen. Pian hän teki polaroideistaan taidekirjan.

Mark Maherin mukaan pienen, muovisen hätävalheen takana pilkottaa jättiläismäinen, kaiken peittävä iso valhe – niin iso, että sitä on vaikea nähdä, saati kyseenalaistaa”.

Kotoaan Helsingin Roihuvuoresta tavoitettu Maher muistelee kirjoituksensa ”jättiläismäistä valhetta”.

”Iso valhe (’Big Lie’) on ollut viime aikoina usein toistuva fraasi yhdysvaltalaisessa mediassa ja kulttuurielämässä. Aikoinaan sen tekivät tunnetuksi Goebbels ja Hitler”, Maher avaa. 

”Nykyään ’isolla valheella’ viitataan tiettyyn valheeseen: [edellinen presidentti Donald] Trump käytti sitä puhuessaan vaaleista. Monet viittavat ’isolla valheella’ yleisemmin Trumpin koko kauteen.”

Maher innostuu määrittelemään ”isoa valhetta” lisää:

”Viittasin sillä myös näkyviin ja näkymättömiin huijauksiin, rasismiin, kansanmurhiin ja denialismiin, joka teki mahdollliseksi Trumpin nousun valtion johtoon ja nylkyttämään kansakuntamme kivijalkaa kuin syfilistä kantava hullu puudeli.”

Lehden kannessa polaroid-kuva gorillapatsaasta, joka pitelee käsissään nukkea. Teksti "Amerikka" polaroidin alakulmassa.
Voima 5/2000