Hattupäinen mies, jolla on pitkä takki, katsoo ulos ovesta

ElokuvaKirjoittanut Sanni Purhonen

Kauniita ja kauheita tarinoita on taas pian tarjolla Espoo Cinéssä

Lukuaika: 3 minuuttia

Kauniita ja kauheita tarinoita on taas pian tarjolla Espoo Cinéssä

Normaalin rajoillaNormaalin rajoilla

Sanni Purhonen tutkii vammaisuuden ja muiden kaavoista poikkeamisen kuvia elokuvissa, televisiosarjoissa ja ylipäänsä taiteessa, viihteessä ja elämässä. Blogin kirjoittaja on runoilija, Kynnys ry:n tiedottaja, kriitikko ja elokuvahullu.

Järjestyksessään 36. Espoo Ciné -festivaalia vietetään 22.–31.8.2025. Vaikka Crip Ciné saikin oman pienoisfestivaalinsa keväällä, kannattaa myös syksyn tapahtumasta panna merkille Crip-sarjan ohjelmisto ja monta muuta vinkkiä!

Ohjaaja Kiril Serebrennikovin draama The Disappearance of Josef Mengele (2025) sai ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlien Premieres -sarjassa. Oikeutta pakenevan natsitohtorin ja kuoleman enkelin Josef Mengelen (1911–1979) tarina ei taatusti jätä katsojia kylmäksi. Herkimpiä se saattaa hirvittää tai suututtaa.

Kertomuksessa Mengelen aikuinen poika Rolf (Max Brettschneider) saapuu tapaamaan isäänsä Brasiliaan. Hän yrittää turhaan ymmärtää menneisyyden kauheuksia, joista isä ei osoita mitään katumusta. Ohjaajalle tyypillinen aikatasoilla hyppivä kerronta sopii kokonaisuuteen, sillä epärehellisestä Mengelestä tai tämän motiiveista ei kai ole tarkoituskaan ottaa täysin selkoa.

Enimmäkseen mustavalkoinen kuvaus paljastaa opportunistisen ja itserakkaan päähenkilön jylhän estetiikan takaa. August Diehl ilmentää banaalin pahuuden suojista kuoriutuvaa heikkoa miestä julmalla tarkkuudella ja inhimillisesti.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Tehokas tyylikeino ovat värein kuvatut kohtaukset, joissa ihmiskokeita dokumentoidaan. Vammaisten henkilöiden ja muiden vankien hirvittävän kohtelun, ruumiiden leikkelyn ja teloitusten yksityiskohtainen tirkistely on toisinaan jo ällöttävää.  Mieleen nousee Jonathan Glazerin taannoinen elokuva Zone of Interest (2023) vertailukohdaksi siinä, miten vähempikin asioiden näyttäminen voi olla tehokasta. Ristiriitaisista tunnelmista huolimatta suosittelen Serebrennikovin uutuutta kaikille, joita nämä teemat vähääkään kiinnostavat.

Vaalea nainen puhuu kameralle. Taustalla filmikeloja hyllyssä.
Riefenstahl

Pitkälti samoja teemoja Mengele-kuvauksen kanssa käsittelee saksalaisen Andres Veielin dokumentti Riefenstahl (2024). Nimensä mukaisesti se kertoo eräästä kaikkien aikojen ristiriitaisimmasta taitelijasta, ohjaaja Leni Riefenstahlista (1902–2003). Elokuva perustuu Riefenstahlin mittavaan arkistoon ja haastatteluihin. Hän on selkeästi ylpeä työstään ja on tallentanut tarkkaan sen eri vaiheet. Kaikki, mikä hänelle näyttäytyy kauniina, ei etäisyyden päästä ole sitä katsojalle.

Riefenstahl ei tietenkään suostu ottamaan vastuuta osastaan propagandakoneistossa ja suuttuu vihjauksesta, että olisi tiennyt mitään natsi-hallinnon puuhista. Hän vetoaa aina taiteen tekemiseen korkeimpana päämääränään. Väliin on vaikea sanoa, onko kyse silkasta narsismista, itsepetoksesta, vaiko näistä molemmista.

Niin ikään, on kylmäävää kuulla ohjaajan ihailijoiden viestejä ja suitsutusta siitä, kuinka hienoa on, miten hän kuvasi työssään ”Kaikista kauniimpia ihmisolentoja, eikä rampoja”. Vanheneva mutta tyylistään tiukasti kiinni pitävä ja persoonana äkkiväärältä vaikuttava ohjaaja on joka tapauksessa kiehtova kohde dokumentille.

Espoo Cinéssä vierailulla on myös tanskalainen käsikirjoittaja-ohjaaja Jeanette Nordahl. Hän tuo ohjelmistoon uusimman teoksensa Beginnings (2025) ja saapuu paikalle yhden pääroolinäyttelijä David Dencikin kanssa.

2 hymyilevää aikuista ja pikkutyttö urheilukilpailun katsomossa
Beginnings