Kirjeenvaihtajat
Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.
Teksti Sonja Hyppänen
Laiva on kuin kuoleman torni, valaanpyytäjät sen talonmiehiä.
Tuuli ulvoo korvissani ja vesipärskeet ropisevat kypäräni visiiriin. Kumivene kiihdyttää aaltojen halki. Sivullani miltei kosketusetäisyydellä massiivinen keula harppuunoineen jyrää meitä kohti. Aika hidastuu. En tunne pelkoa, surua ja vihaa kylläkin. Tämän valas näkee ennen kuolemaansa. Terävän keulan yläpuolella kohoaa laivan kansirakennelma, silta ja tähystystorni. Tästä kulmasta laiva on kuin kuoleman torni, valaanpyytäjät sen talonmiehiä.
Tämä on hulluutta, mietin. Vaikka olemme aivan laivan keulan alla, se ei tee mitään väistääkseen meidät. Veteen tippuminen nyt ei ole hyvä idea. Venekuskimme Giacomo kääntää kaaren paapuuriin, ja harppuunalaiva Yushin Maru no2 kyntää takaamme ohi kurssillaan. Olemme häiritsemässä sitä kahden veneen voimin, tavoitteena pysäyttää laiva kokonaan. Keinumme hetken paikoillamme sen nostattamassa aallokossa.
Katselen virtaviivaista laivaa kunnioituksen sekaisella inholla. Kuinka ihminen voikaan julmuudessaan keksiä jotain, joka on niin täydellisesti suunniteltu tappamaan. Se on kuin nuoli, joka kääntyy nopeammin kuin mikään näkemäni laiva. Tämä ei ole hyvä asia, jos olet valas tai kumiveneessä sen keulan edessä. Voin kuvitella harppuunalaivan ammatissaan; sen väsyttämässä paniikissa karkuun yrittävää valasta, tähystäjän huudot korkealla tornissa, räjähtävän harppuunan tähdättynä valaaseen.
Järjestelemme seuraavaa prop fouleria valmiiksi. Prop fouler on pitkä köysi, joka tiputetaan aivan laivan keulan alla, jotta sen on pakko ajaa köyden ylitse. Kun köysi imeytyy laivan alle, se päätyy aluksen propelliin pysäyttäen sen tai hidastaen sen kulkua. Toisinaan alus onnistuu kääntymään nopeasti, jolloin operaatio epäonnistuu.
Kumiveneen navigoija Josh valmistaa harppuunalaivan pysäyttämiseen käytettävää prop fouleria pujottamalla vaijeria vahvaan kiinnitysköyteen. (Kuvat: Sea Shepherd Conservation Society / Billy Danger.)
Kuivana ja lämpimänä pysyminen eteläisellä Jäämerellä on ensiarvoisen tärkeää. Brian konehuoneesta saa apua ensimmäiseltä perämieheltä Sidiltä.
Minä valmiina taistoon. Ohjaan laivan HIAB-nosturia, jolla kumiveneet lasketaan vesille.
Toinen kumiveneemme on tiputtanut köyden. Kiidämme siitä ohitse jäälauttoja väistellen ja suuntaamme taas kohti keulaa. Hetken ja vauhdin ollessa oikea Giacomo kääntää veneemme taas laivan eteen. Juuri ennen kuin alitamme keulan kaikuu huuto: ”Deploy, deploy!” Köyden päässä oleva poiju lentää veteen ja köysi juoksee ulos sen säilyttämiseen tarkoitetusta pöntöstä. Operaatio on ohi noin viidessä sekunnissa. Haravoimme Yushinin keula-aaltoa katseillamme. Koko köysi katoaa sen keulan alitse eikä pulpahda enää pintaan.
Ajamme aivan laivan kylkeen. Vesikanuunat rummuttavat kypärääni ja tunnen jääkylmän noron valuvan pitkin selkääni. Kiroan. Seuraavalla kerralla muistan tarkistaa vedenpitävän pukuni kumisen niskasauman paremmin. Kylmä unohtuu välittömästi ja sinkoan harmitonta mutta haisevaa voihappoa täynnä olevan pullon kohti laivaa. Pullo poksahtaa rikki Yushinin harmaaseen kylkeen ja etova haju tavoittaa meidät. Muiden veneessä olijoiden pullot satavat räsähtäen laivan kannelle.
Punaiset maalitahrat täplittävät aluksen jättimäistä Research-tekstiä. Tällä kertaa emme saa sitä pysähtymään. Veritahrat ja pilaantunut haju ovat kuitenkin jättäneet jälkensä harppuunalaivaan. Vaikka käyttämämme taktiikat ovat varsin yksinkertaisia, on niiden vaikutus avautunut minulle täysin vasta kun olen itse mukana eturintamassa. Pakotamme valaanpyytäjät reagoimaan meihin. Ilman meitä valaanpyynti jatkuisi keskeytyksettä, vastustuksetta. Läsnäolomme kertoo selvän viestin: emme salli toimintaanne. Valaanpyyntilaivaston läsnäolo valaiden suojelualueella ei ole hyväksyttävää; se on laitonta sekä moraalisesti väärin.
Veneemme valmiina veteen laskua varten.
Veneeseen kiipeäminen köysitikkaita pitkin on mielenkiintoista aallokossa ja laivan jatkaessa kurssillaan juurikaan hidastamatta.
Irrotamme Humber-veneen keulaköyden laivasta. Vesillelasku kestää veneen nostamisesta sen telineestä miehistön kiipeämiseen veneeseen vajaat kymmenen minuuttia.
Liitymme ensimmäisenä veteen lasketun Delta-veneen seuraan ja otamme suunnan kohti horisontissa häämöttävää harppuunalaiva Yushin Maru no 2:ta.
Jos veneemme paikalla olisi kuvassa valas, olisivat sen päivät luetut.
Valmistelemme uutta köyttä veteen tiputtamista varten.
Köyden tiputtaminen on ohi sekunneissa. Harppuunalaiva etenee tässä vaiheessa noin 17 solmun vauhdilla. Kumivene tarvitsee noin 22 solmua vauhtia, jotta se selviää keulan alta turvallisesti.
Prop fouler on kadonnut Yushin Marun alle. Taustalla Delta odottaa vuoroaan.
Kotiinpaluu. Ilomme oli lyhytaikaista, sillä Yushin Maru no 2 ei pysähdy vaikka onnistumme kahdeksan köyden tiputtamisessa.