YleinenKirjoittanut mirka kartano

Kun Hitleristä tehtiin hipsteri

Lukuaika: < 1 minuutti

Kun Hitleristä tehtiin hipsteri

KirjeenvaihtajatKirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Mirka Kartano

Australian juutalaisyhteisö loukkaantui designereiden Hitler-vitsistä.

Huumori on taitolaji. Etenkin jos väen vängällä haluaa vääntää vitsiä holokaustista ja Hitleristä. Viime kuussa koomikon taidot olivat ruosteessa tanskalaisohjaaja Lars Von Trierillä, kuluneella viikolla australialaisten parodian sietokykyä puolestaan koeteltiin netti-ilmiö Hipster Hitlerillä.

Newyorkilaismerkki Hipster Hitler tehtailee Hitlerin piirroskuvilla ja natsi-Saksa-sloganeilla varustettuja t-paitoja, julisteita ja rintamerkkejä. Pukemalla Hitlerin ”alentavasti” hipsteriksi, designyritys kertoo kritisoivansa niin vallitsevaa hipster-kulttuuria kuin kolmatta valtakuntaa.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Hitleristä on graafikoiden käsissä muokattu perushipster sliipattuine hiuksineen ja paksusankaisine laseineen. Kuvissa pillifarkkuinen Hitler juo mehua, poseeraa ”heilvetica” t-paidassa ja nojailee rennosti fixie-pyöräänsä. Arcade Firen ja Death Cab For Cutien sijaan Hipster Hitler fanittaa Arcade Führeriä ja Death Camp For Cutieta. Pikkunokkelaa, mutta hauskaa?

Ei ainakaan jos kysytään Australian juutalaisilta, joiden reaktio Hipster Hitleriin on ollut voimakas. Juutalaisyhteisön mukaan Hitler oli ennen kaikkea hirviö – ei piirroshahmo. Australialaisrabbi totesi medialle hyväksyvänsä kyllä itse Hitlerille nauramisen, mutta holokausti on asia erikseen. Rabbi painottaa holokaustin olleen sen kokeneille aikalaisille yhtä järkyttävä kokemus kuin mikä tahansa muu kansanmurha.

Kohun myötä Melbournessa Hipster Hitlerin mallistoa myynyt RedBubble-verkkokauppa on joutunut poistamaan tuotteet valikoimastaan. Tuotemerkin amerikkalaissivu on edelleen pystyssä, vaikkakin puolikuntoisena.

Hipster Hitlerin ideoineet parikymppinen australialais-intialaiskaksikko kertoi julkisuudessa olevansa pettyneitä RedBubblesin päätökseen. JC:ksi ja APK:ksi itseään kutsuvien suunnittelijoiden mukaan tuotteille on ollut kysyntää. Pelkästään t-paitoja on myyty 4 000 kappaletta. The Age -sanomalehden haastatteleman duon mukaan hipsteriksi leimaaminen on vain ja ainoastaan Hitlerin morkkausta.

Australiassa on arviolta 100 000 juutalaista. Suurin osa heistä asuu Melbournessa ja Sydneyssä.