YleinenKirjoittanut Sonja Hyppänen

Kissat & hiiret Eteläisellä jäämerellä

Lukuaika: 3 minuuttia

Kissat & hiiret Eteläisellä jäämerellä

KirjeenvaihtajatKirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Sonja Hyppänen

Valaiden uteliaisuus särkee sydämeni, harppuunalaivan seuratessa meitä horisontissa.

Lähdemme Australiasta alas kohti Antarktiksen hyisiä vesiä joulukuun puolessa välissä. Matkaan lähtee kolme alusta: Steve Irwin, Bob Barker sekä Brigitte Bardot. Alukset matkaavat toisistaan erillään. Me saamme heti joulun jälkeen varjoksemme valaanpyyntilaivaston aluksen Shonan Marun, joka upotti muutama vuosi sitten Brigitte Bardot’n edeltäjän Ady Gilin.

Japanin valaanpyyntilaivasto koostuu tänä vuonna kuudesta aluksesta. Jättimäisellä tehdaslaiva Nisshin Marulla ja kolmella harppuunalaivalla (Yushin Maru, Yushin Maru no 2 ja Yushin Maru no3) on suojanaan Shonan Maru, joka on laivaston niin kutsuttu turvamies. Laivastoa tankkaa jättimäinen Sun Laurel.

mainos

Joulun jälkeen saamme huonoja uutisia Brigitte Bardot’lta; noin kuusimetrinen aalto on iskenyt aluksen ponttoniin irrottaen sen miltei kokonaan muusta rungosta. Bob Barker ja Steve Irwin rientävät miehistön avuksi. Bob Barker jatkaa valaanpyyntilaivaston kannoilla ja me saatamme Brigitte Bardot’n takaisin Australiaan korjattavaksi. Eteläisen jäämeren eristyksessä meri ja luontoäiti ovat kaukana ihmisystävällisestä.

Australia on kieltänyt valaanpyyntialuksiksi luokiteltujen laivojen tulon 200 mailin päähän sen rannikosta. Shonan Maru seuraa meitä vain joidenkin kymmenien mailien päähän Fremantlesta. Vaikka sen kylkeen on kirjoitettu isolla Government of Japan ja se luokitellaan hallituksen alukseksi, on se silti valaanpyyntilaivaston omistuksessa – sillä ei siis pitäisi olla mitään asiaa Australian vesille.

Lähtiessämme Fremantlesta takaisin kohti etelää kolme australialaista Forest Rescuen aktivistia lähestyy kapteeni Watsonia. Aktivistit haluavat hypätä Shonan Marun kyytiin keskellä merta pakottaakseen sen näin palaamaan satamaan ja saadakseen huomiota aluksen oleskeluun Australian lähellä. Australian hallitus on luvannut laittaa valaanpyytäjät kuriin Etelämantereen vesillä mutta on toistaiseksi epäonnistunut tässä suurenomaisesti.

Avustamme miehet Shonan Marun kyytiin ja toivomme parasta. Kaikesta huolimatta Shonan suuntaa kanssamme etelään, kidnapaten kolme Australian kansalaista pois maan aluevesiltä. Parin viikon jahkailun jälkeen Shonan toimittaa aktivistit kotiin ja harppuunalaiva Yushin Maru no 2 ottaa Shonanin paikan meidän varjonamme.

Yushin Maru no 3 varjostaa Bob Barkeria. Vaikka laivat välittävätkin koordinaattimme muulle valaanpyyntilaivastolle, ei tämä ole pelkästään huono asia. Kaksi kolmesta harppuunalaivasta on poissa valaanpyynnistä ja jäljelle jäänyt yksi harppuuna-alus sekä tehdaslaiva Nisshin Maru todennäköisesti pakenevat meitä, eivätkä näin pyydä valaita.

Kuluneen kuuden viikon aikana olemme matkanneet etelään pois Australian helteistä; kohti jäävuorien ja valaiden luvattua maata. Olemme ohittaneet pahamaineiset 40 ja 50 asteen pituuspiirit ja ylittäneet 60 pituuspiirin, josta alkaa Antarktiksen valaiden suojelualue. Suojelualue, jossa Japanin valaanpyyntilaivasto haluaa tappaa kiintiönsä mukaiset 1 000 valasta vuosittain tieteellisen tutkimuksen varjolla. Jälleen kerran kohtaamiemme valaiden uteliaisuus ja luottavaisuus särkevät sydämeni, harppuunalaivan seuratessa meitä horisontissa.

Nopeat kumiveneet Delta ja Humber lähestyvät valaanpyyntilaivaston turva-alus Shonan Marua. (Kuvat: Bill Rankin / Sea Shepherd Conservation Society.)

Steve Irwiniä seuraava harppunalaiva Yushin Maru no 2.

Kumivene Humber pudottaa veteen pitkään köyden Yushin Marun keulan edessä. Kun köysi sotkeutuu laivan potkuriin, on sen pysähdyttävä. Vihreän pressun alla keulassa on aluksen harppuuna.

Punaiset maalipommit antavat harppuunalaivalle sen ansaitseman värityksen.