Jouluhysteriaa torjumaan

Kirjeenvaihtajat

Kirjeenvaihtajat ovat yhteytemme maailmalle. He kirjoittavat maailmasta, elämästä ja yhteiskunnasta sellaisena, kuin se heidän asemapaikastaan näyttäytyy.

Teksti Matti Kohonen

Vieroita itsesi joulukulutuksesta, opettele järkevää rahankäyttöä.

Kulutusyhteiskunnan ylipapit vapisevat! Joulumyynnistä odotetaan historiallista floppia, sillä laman aikana myös joululahjatoiveet ovat pannassa kotitalouksien kiristäessä budjettejaan. Pariisin katukuvassa tämä ei kuitenkaan näy vielä missään, sillä Galeries Lafayettellä viritellään taas jouluikkunoiden tontturobotteja, Champs Elysee sai tavalliset joko pormestarin tai Arevan sponsoroimat jouluvalonsa, ja joulumainonta on päässyt aivan hyvien aikojen mukaan liikkeelle.

Nyt on aivan oikea ajankohta tehdä kulutushysterian vastainen manifesti! Tontut barrikaadeille siis, ei enää mitään lahjahikipajoja, vaan vapautetaan tontut pajoistaan (kuten Amelie-leffassa tehtiin), ja annetaan heidänkin leikkiä tonttuleikkejä.

Kuluttamisen historia ulottuu nimenomaan rahatalouden alkuaikoihin, jolloin esim. maailman ensimmäisenä tavaratalona itseään pitävän Le Bon Marchén perustaminen Pariisin vasemmalle rannalle herätti sekä paheksuntaa että pelkoa. Muun muassa ranskalainen runoilija Charles Baudelaire puhui kuluttamisesta huumeena, ja hänen aikalaisensa ehdottivat, että naisia ei saisi päästää Le Bon Marchén tavarataloon yksin, etteivät he pyörtyisi tavaranpaljouden keskellä.

Nykykuluttaja taas pitää itseään mukamas kuninkaana, joka pystyy hallitsemaan ostohimojaan erilaisin työkalujen avulla (ostoslistat ja budjetit) ja pyrkii ottamaan selvää tuotteista etukäteen (kulutusoppaat, ja lehdet). Tosiasiassa kuluttamista edelleen ohjaa jatkuva riippuvuus ja hysteria, joka varsinkin jouluna on ilmiselvää. Ohje: välttäkää kaikkia ostoskatuja! Älkää ottako vastaan lahjatoiveita!

Riippuvuutta ei tulisi ruokkia ”vaihtoehtoisella” riippuvuudella (luomu/reilu/vegaani-kuluttamisen paremmuudella), vaan pikemminkin koko ajatuksesta kuuluisi pyrkiä vierottumaan, eikä lieventämään kuluttamisen haitallisuutta. Eihän tupakointikaan lopu nuuskaamalla.

Tässä pieni manifesti:

Neljä teesiä vieroittamiseen

1. Vältä kulutusriippuvaisille otollisia tiloja: joulumyynti, ostoskeskukset, ostoskadut, joulupajat, outlet-myymälät, lentokentät.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos loppuu

2. Pyri vieroittamaan itsesi lahjatoiveista ja kanavoimaan tämä energia johonkin hyödylliseen, kuten vaikka perhe-elämän seuraamiseen.

3. Aivan kuten alkoholimainonta, myös joululahjamainonta pyrkii saamaan sinut samaistumaan tiettyyn yhteiskuntaluokkaan kuluttamisen kautta. Vältä siis mainontaa.

4. Vältä varsinkin kaikkia tuotteita, joita mainostetaan kaikkein eniten (autot, rannekellot, hajuvedet, halpa-vaatteet, makeisjuomat), sillä ne ovat todennäköisesti kaikkein turhimpia.

Viisi teesiä vaihtoehtoiseen talouteen

1. Kartoita mitä omistat. Usein hukumme tavaranpaljouden keskelle. Jos pidämme listaa tavaroista, havaitsemme, että meillä on jo vähän kaikkea.

2. Kartoita omat hyödyketarpeesi, ja pyri määrittelemään jokaiselle hyödykkeelle keino, miten sen voisi vaivatta hankkia.

3. Jos sinulla on tuttu ja luotettava ruokakauppa tai tori tai näiden yhdistelmä, ruokatarpeet voi hoitaa lähistöllä. Näin pidät ehkä myös yllä tervettä yhteyttä ruoan alkuperään.

4. Älä käy ”ostoksilla”: se altistaa sinut taas mainonnalle. Pyri sen sijaan suunnittelemaan mitä tarvitset ennen kuin menet ”kaupoille”.

5. Pyri luomaan hyödyketarpeillesi kausiluonteinen hankinta-aikataulu. Hanki tuotteita kun ne ovat tuoreita, alennusmyynnissä, tai kun olet lähellä niiden tuotantoalueita.

6. Pyri käyttämään itse hankkimiseen mahdollisimman vähän aikaa. Näin myös kuluttamisen ympärillä toimivat ostoskeitaat voisivat hiljalleen lakata olemasta ja kaupunkitila avautuisi muulle toiminnalle.

Mitä siis itse aion ostaa jouluksi? En oikeastaan mitään ainakaan joulun aikana, sillä pyrin lähinnä kartoittamaan perheeni, ystävieni, ja sukulaisteni hyödyketarpeita koko vuoden mittaan.

Jouluhysteriasta ei siis päästä eroon muuta kuin katsomalla muualle ja pyrkimällä vieroittumaan täysin markkinoiden keksimästä ajatuksesta antaa kaikille tuttavilleen lahjoja joulun alla. Vaikka lahjojen antaminen kuuluu kaikkiin kulttuureihin tiettyinä ajankohtina, ovat ne usein lähinnä tietyn elämänvaiheen valmistelua (avioliitto, uusi koti). Markkinavetoinen joulu on täysin mainostajien keksimä rituaali, josta meidän pitäisi vieroittua.

Kommentoi Facebookissa
matti kohonen