Esittävä taideKirjoittanut Tuomas RantanenKuvat Anna Antsalo

Teatteri Takomon viiksitrilogia päättyy poliittiseen kannanottoon Palestiinan puolesta

Lukuaika: < 1 minuutti

Teatteri Takomon viiksitrilogia päättyy poliittiseen kannanottoon Palestiinan puolesta

Free Palestine!

Viiksi-instituutin avoimien ovien päivän alussa juontaja (Noora Dadu) haastattelee tohtori Hardenia (Joanna Haartti) ja sitten kuullaan luento metodeista ja kenttätutkimuksista havainollisten piirroskuvien saattelemana. Muut viiksekkäät viisaat (Hanna Raiskinmäki, Anna HaatsaloNiina Hoisasluoma ja Niina Sillanpää) nyökyttelevät.

Teatteri Takomossa on jo pidempään tutkittu esittämisen ja elämän olemusta peräseinään asti. Nyt esillä oleva Parantaja ja samassa trilogiassa sitä edeltäneet Viiksi-insituutti ja Umstülpung ovat tässä sarjassa äärimmäisestä päästä. Kun trilogian ensimmäisessä osassa paikallistettiin haavaa, toisessa käännettiin haavainen sisäisyys maisemaksi ja nyt on tarkoitus löytää parantava spiraali.

Luennoinnin ohella löydetään pimeässä piilotteleva  pahuus itsestä, etsitään videolla luolaa, joka onkin portti sekä kuunnellaan retkiolosuhteissa Pessi ja Illluusia -satukirjaa ja palestiinalaista runoutta. Rajapinnat patriarkkaalisen pönötyksen parodioinnin ja aidon oppimisen, käsikirjoitetun ja improvisoidun sekä taiteellisen ja poliitisen välillä ovat iloisen hyllerisbylleris. Kysymys parantumisesta määrittyy lopulta poliittiseksi: sisäiseen tutkiskeluun ei ole aikaa, koska Palestiinan kansanmurha on pysäytettävä ensin.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

Parantajan esitykset Teatteri Takomossa päättyivät 13.12.