Jumalan synty – Isän ja pojan kätketty historia
Raimo Hakola, Ville Mäkipelto ja Juha Pakkala
Otava
Historiaa rakastavan lukijan näkökulmasta parhaat tietokirjat tarjoavat uusia selityksiä sille, miten kauan sitten tapahtunut ja pitkälti unohdettu on muovannut maailmaa meidän tunnistamaamme muotoon.
Teologian dosentit Raimo Hakola ja Juha Pakkala sekä tubettajana tunnettu psykologi ja teologian tohtori Ville Mäkipelto kertovat kristinuskon historiaa popularisoivassa teoksessaan Jumalan synty, miten juutalaisten ja sittemmin kristittyjen ja muslimien yksi ainoa jumala tuli alunperin olevaksi ja kuinka eräs hipahtava ihmisprofeetta nostettiin postuumisti jumalan asemaan.
Vielä yli puoli vuosituhatta ennen Jeesuksen syntymää Lähi-idässä palvottiin monen muun maailmankolkan tapaan lukuisia eri jumaluuksia. Ratkaiseva käänne monoteistisen jumalan synnyn kannalta oli babylonialaisten hyökkäys Juudaan ja Jerusalemin temppelin ja sen papiston hävittäminen vuonna 587 eaa. Kaupungin polttamisesta sekä väestön tappamisesta ja pakkosiirroista selvinneet entiset hovikirjurit rakensivat uuden tarinan pakoon ajetusta kansasta tuntemillaan työkaluilla: vasallisopimuksilla, lakiteksteillä ja kuningaskronikoilla.
Lakiin perustuva juutalainen uskonto alkoi muotoutua. Kuten vasallisopimuksissa, keskeistä oli kansan uskollisuus yhdelle kaikkivaltiaalle suojelijalle. Jalustalle nostettiin tuhotussa Jerusalemin temppelissä palvottu Jahve, jonka nimen lausumista tosin välteltiin. Herran sinun Jumalasi vastavoiman roolin saivat jotkin vanhat jumaluudet, kuten Raamatussa mainittu Baal. Niistä kehkeytyi vähitellen myyttinen saatanan hahmo. Jahven vaimo, jumalatar Ašera painui unholaan.
Pitkä on Jeesuksenkin tie erinäisten kirjoittajien kautta neitseestä syntyneeksi, ihmisten syntien edestä uhratuksi ja ylösnousseeksi Jumalan pojaksi ja siitä edelleen osaksi kolmiyhteistä Jumalaa. Raamatun eri kirjat ovat osin ristiriidassa keskenään, ja niinpä niissä on loputtomasti pohdittavaa kirkkohistoriallisesta, psykologisesta, sosiologisesta, yhteiskuntatieteellisestä tai vaikka pseudotieteellisestä näkökulmasta.
Tulkintamahdollisuuksien suon huomioonottaen, Jumalan synty on kolmen kirjailijan teokseksi kiitettävän yhtenäinen esitys, joskin paikoin hengästyttävä runsaudensarvi. Sitä voi lukea sisarteoksena Ville Mäkipellon aiemmin yhdessä pappi Paavo Huotarin kanssa kirjoittamalle tietokirjalle Sensuroitu – Raamatun muutosten vaiettu historia.
Moni uskova on epäilemättä pahoittanut mielensä teoksista. Voihan niitä pohjimmiltaan lukea tarinoina siitä, kuinka ihmisten kollektiivi ensin loi itselleen jumalan, sitten kirjoitti siitä menestyskirjan, ja on sen jälkeen käyttänyt kaikkivaltiaan Jumalan vitsaa ja sauvaa omiin vallanhimoisiin tarkoitusperiinsä – vaikkapa kansanmurhaan ja väestön pakkosiirtoihin entisen Juudan alueella.