Elokuvaohjaaja ja muusikko Iiti Yli-Harja tunnetaan parhaiten Pintandwefall-yhtyeen jäsenenä. Yli-Harja soittaa ja tekee biisejä myös neljässä muussa bändissä, mutta todellisen läpimurtonsa taiteilijana hän on tehnyt viimeisen vuoden aikana tuoreena ja kiinnostavana dokumentaarisen nukkeanimaation ohjaajana.
Tampereen elokuvajuhlat palkitsi Iiti Yli-Harjan maaliskuussa 2023 Risto Jarva -palkinnolla lyhytelokuvasta Blush – An Extraordinary Voyage. Animaatio kertoo suomalais-kosovolaisesta nuoresta miehestä Fatusta, joka on ensimmäistä kertaa lähdössä ulos meikattuna. Elokuvassa kauppareissu K-market Röykkään näyttäytyy jännittävänä kuumatkana. Tukena avaruusaluksessa Fatulla on paras ystävä, autismin kirjolla oleva Rai, jonka avulla uskaliaasta matkasta on helpompi selvitä. Fatun lähipiiri ei hyväksy häntä sellaisena kuin hän haluaisi olla. Toinen ulottuvuus on se, miten Fatu hyväksytään sodan runtelemassa Kosovossa, jossa arvot voivat olla vieläkin jyrkemmät kuin K-Market Röykässä.
Iiti Yli-Harjan loihtima nukkemaailma on hauska, hellyttävä ja absurdin hillitön. Fatun ja Rain hahmot perustuvat oikeisiin ihmisiin ja heidän englantia ja suomea sekoittava puheensa on taltioitu elävästä elämästä. Rikas kieli yhdistettynä nukkeanimaation maailmaan on enemmän kuin osiensa summa.
Räiskyvän pursuilevassa animaatioscifissä on meitä kaikkia koskettavia syvempiä tasoja. Risto Jarva -palkintoraati totesi Blushista seuraavaa: ”Palkittu elokuva on pinnalta kevyt kuin puuteri. Tarina hyödyntää oivaltavasti avaruuselokuvien konventioita. Seikkailu naurattaa, sitten kouraisee ja koskettaa. Vaikka elokuvan pinta on glitteriä ja glamouria, ystävyyttä, juustopalloja ja meikkaamista, pinnan alta nousee painavia teemoja: kysymys on ihmisoikeuksista, väkivallasta ja kuolemasta.”
Nukkemaailma on hauska, hellyttävä ja absurdin hillitön.
Iiti Yli-Harja kertoo lähtökohdistaan: ”Animaatio sopii dokkariin todella hyvin, koska siinä pystyy kuvittamaan kokemusta mielikuvituksellisella tavalla. Se saattaa koskettaa jopa odottamattomasti. Nyt kun tein avaruusleffan, se ei olisi ollut mahdollista livekuvina. Nukkeanimaatiolla pystyy toteuttamaan tällaisiakin juttuja.”
Iiti Yli-harja tekee elokuvansa stop motion -tekniikalla, jossa hän liikuttaa itsetehtyjä nukkejaan kuva kuvalta. Käsityöläismeininkiä. ”Rakentamisvaihe on ihan mahtava. En haluasi olla tietokoneella sen enempää kuin on pakko. Minusta on kivaa näprätä. Minua kiehtoo myös kontrolloimattomuus. Joka ikinen asia, jonka nukke tekee, on minun hallussani. Haen sitten mukaan kontrolloimattomia elementtejä, kuten dokumentaarinen ääni. Se on jotain, joka ei tule aivoistani. Saan mukaan lisäpalikoita, joiden avulla voin ilmaista asioita. Olen yrittänyt vaalia muutenkin jonkinasteista kontrolloimattomuutta ja epätäydellisyyttä koko prosessissa.”
Puheluita arjen kaaoksessa
Yli-Harjan voittokulku jatkui kevään 2023 Jussi-gaalassa, jossa hänen ohjaamansa nukkeanimaatio Kaikki äitini puhelut voitti parhaan lyhytelokuvan Jussin. Elokuvaan hän oli äänittänyt oman äitinsä puheluita. Äidin puhelin soi koko ajan, ja hän yrittää hallita kaaosta, jossa joutuu rauhoittelemaan ihmisiä ja hoitamaan heidän asioitaan. Omaa rauhaa ei juuri ole, ja jatkuvasti pirisevän kännykän lisäksi kilpikonna karkaa ja kahvikuppi kaatuu pöydälle. Puheluiden ympärille Yli-Harja on rakentanut hersyvän animaatiomaailman. Visuaaliset yksityiskohdat voimistavat puheluiden tunnekuohuja ja sekasorron tuntua, mutta ne ovat kekseliään hauskoja. Puheluiden aiheet ovat kuitenkin vakavia, ja niissä käsitellään muun muassa alkoholismia, autismia, seksuaalista ahdistelua ja pelkoja.
Myös Kaikki äitini puhelut -elokuvassa dokumentaarinen dialogi yhdistyy kiehtovan runsaaseen nukkemaailmaan. Iiti Yli-Harja on luonut oman tyylinsä, jossa hän kuvaa toiseutta ja ideaalielämän ulkopuolella olevaa maailmaa oivaltavasti, yllättää ja pysäyttää.
”Ajatus elokuvaan lähti äitini elämäntilanteesta. Hänen päälleen kaatuu paljon asioita. Moni katsoja on sanonut kyseessä olevan tämän ajan kokemuksen. Haluan tehdä elokuvia, joissa on rönsyilevästi paljon elämän eri asioita. Mukana saa olla huumoria ja iloa, mutta myös todella rankkoja juttuja, koska sellaista mielestäni elämä on. Yleensä ei ole kyse vain yhdestä tunteesta. Iloa ja hirveitä asioita saattaa kokea päällekkäin. Se on haastavaa, mutta todella mielenkiintoista kuvata.”
Epätäydellistä ja intiimiä
Yli-Harjan elokuvien pohjavireenä on voimakas inhimillisyys. ”Epätäydellisyyden teema kiehtoo minua. Ihminen voi olla hyvä tai riittävä, vaikka elämässä olisi kaikenlaista sekasotkua.”
Toisaalta ihmisten oikeasta elämästä kertova elokuva on myös hyvin rohkeaa. Yli-Harja käsittelee elokuvissaan tuntemiensa ihmisten hyvinkin intiimejä asioita. ”Rohkeuteen liittyy paljon vastuuta. Tekniikka, jolla teen elokuvia suojelee jonkin verran ihmisiä. Esillä ei olla omalla pärställä. Dokumenttielokuvani ovat jonkinlaisia dokumentin ja fiktion symbiooseja. Tehdessäni olen pohtinut paljon eettisiä kysymyksiä. On tärkeää, että ihmiset, jotka ovat mukana elokuvissa, ovat oikeasti innoissaan. He eivät saa olla mukana perässä vedettävinä.”
Vaikka Iiti Yli-Harjan lyhytelokuvissa puhutaan suomea, ne ovat niittäneet mainetta lukuisilla kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla. Blush on nähty Yhdysvalloissa, Kanadassa ja lukuisissa Euroopan maissa. Palautetta Yli-Harja on saanut sekä vierailleessaan festareilla että somen kautta. ”Monissa leffoissani olevat vitsit perustuvat siihen, että ’juuri noin Suomessa sanotaan’. Vaikka jokainen asia ei aukeaisi täysin samalla tavalla, niin ainakin isot jutut tuntuvat menevän perille ulkomaillakin. Kun elokuvassa on näytetty Fatun näkökulma, katsojille on tullut tunne, että he ovat itsekin tulleet nähdyiksi. Blush on ollut Pohjois-Amerikan kiertueella ja olen saanut siitä tosi hyvää palautetta Instagramin kautta. Ihmiset ovat viesteissään kertoneet, että elokuva on ollut heille tärkeä. Onhan se aika huikeaa.”
Iiti Yli-Harjan lyhytelokuvat ja animaatiot Blush – An Extraordinary Voyage, Kaikki äitini puhelut ja Oikeita miehiä ovat katsottavissa Yle Areenassa.