Oskari Lappalainen Ääniwallin edustalla, missä Helsinki Synth City Festival järjestetään. Kuva: Hanna Linnove.

MusiikkiKirjoittanut Miika AuvinenKuvat Hanna Linnove

Tervetuloa 80-luvulle, tai jotain sinnepäin… Synthwaven uusi aalto on saapunut

Synthwave on musiikkilaji, joka ammentaa estetiikkansa 80-luvun popkulttuurista. Siihen kuuluu useita erilaisia musiikkityylejä. Joskus meno lähentelee blackmetallin tykitystä, välillä meno on hidasta tunnelmointia.

Lukuaika: < 1 minuutti

Tervetuloa 80-luvulle, tai jotain sinnepäin… Synthwaven uusi aalto on saapunut

Oskari Lappalainen Ääniwallin edustalla, missä Helsinki Synth City Festival järjestetään. Kuva: Hanna Linnove.

Synthwave-tuotannon­ yhdistävät tekijät ovat syntikkasoundit, kasarikuvasto ja aikakauden estetiikka. Joissain albu­meissa vaikutteet on otettu suoraviivaisesta kasaripopista, joskus esikuvana ovat John Carpenterin legendaariset elokuvasound­trackit.

Synthwave-artisti Oskari Lappa­laisen musiikkiprojekti Kizunaut esiintyy syksyllä erilaisissa synth­wave-tapahtumissa. Lappalaisen mukaan erilaisia kasariestetiikan uudelleen heräämisiä on ollut lukuisia, ja synthwave on näistä uusimpia. Nyt on meneillään lajityypin toinen aalto Suomessa. Ensimmäinen aalto nousi alkuhämärästä vuoden 2010 aikoihin. Toimintaa ja artisteja on ollut siitä lähtien.

”Helsinkiläinen Flashback Future -klubi on esittänyt vuodesta 2013 alan musiikkia. Kotimainen Blood Music -levy-yhtiö alkoi jo vuosia sitten julkaista Perturbatorin kaltaisia synkempiä synthwaveartisteja”, ­Lappalainen kertoo Suomen tilanteesta.

Toinen aalto on Lappalaisen mukaan artistivetoisempaa, sillä Blood Music on lopettamassa toimintaansa ja artisteja nostaneiden Flashback ­Future -keikkojen hautajaistapahtuma pidettiin elokuussa. Lappalainen kuuluu Helsinki Synth City -ryhmittymään muun muassa Ace Buchannonin ja Levinskyn kanssa, ja artistivetoisuus näkyy heidän omassa aktiivisuudessaan keikkailun suhteen.

MAINOS. Juttu jatkuu mainoksen jälkeen.

”Helsinki Synth Cityn porukka tajusi, ettei kukaan muu järjestä keikkoja, joten järjestämme sellaisia itse”, Lappalainen kertoo.

Synthwaven kasaritunnelmoinnissa aikakauden elokuvien ja tele­visio-ohjelmien estetiikkaa lainataan biiseihin. Monet artistit haluavat ­linkittää teoksensa johonkin populaarikulttuurin osa-alueeseen. ”­Itselleni synkempi scifi, cyberpunk ja anime ovat antaneet paljon vaikutteita. ­Esimerkiksi Red Driver -kappaleen intro on vuonna 1993 tehdyn Vapaa Vyöhyke -radio-­ohjelman Akira-­nimisen anime-elokuvan juonisynopsis. Kappaleen perkussiivinen äänimaailma viittaa elokuvan omalaatuiseen sound­trackiin”, Lappalainen kertoo.

Viiden vuoden sosiaalitieteiden opiskelut ovat vaikuttaneet Lappalaisen musiikkiin. Hänestä maailma on niin kompleksinen paikka, ettei mitään yksiselitteistä totuutta ole. Lappalainen on halunnut reflektoida maailmaamme ja saada musiikkiin muutakin syvyyttä kuin pelkkiä popkulttuuriviittauksia.

”Minusta alkoi tuntua siltä, että monilla taiteilijoilla on jotenkin terävämpi intuitio sen suhteen, missä mennään, ja he kykenevät esittämään ideansa vähemmän kuivasti kuin akateemikot”, Lappalainen kertoo.

Syksy kuluu järjestellessä Helsinki Synth City Festivalia, jolloin Ääniwalli-keikkapaikalla Vallilassa esiintyy ainakin seitsemän synthwave-artistia. Mukana on lajityypin kuningattareksikin tituleerattu saksalainen NINA.

”Artistikattauksemme edustaa­ synth­waven koko kirjoa. Synth­waven monimuotoisuus on rikkaus, ja haluam­me tuoda sen esille”, Lappalainen mainostaa.