Alli Haapasalon onnistuneessa esikoisohjauksessa kohtaavat kirjailijat intohimoineen.
Harri Sirolan 22-vuotiaana julkaisema Abiturientti (1980) aiheutti kulttuurikohun seksuaalisen suorasukaisuutensa takia. Janne Kuusi ohjasi siitä tuoreeltaan elokuvan Apinan vuosi.
Valtavien odotusten takia Sirolalla oli vaikeuksia seuraavien teostensa tekemisen kanssa. Pitkään valmisteltu, Neuvosto-Viron kurjuudesta kertonut Kaksi kaupunkia (1991) sai kriitikkojen kiitoksen mutta floppasi myynnillisesti. Pian sen jälkeen Sirola sairastui vakavaan masennukseen.
Elokuussa 2001 hän lähti kävelylle Lapinlahden sairaalasta ja heittäytyi Kampissa metron alle.
Anja Kauranen (nyk. Snellman) kuvaa romaanissaan Syysprinssi (1996) 1980-luvun alkuun sijoittuvaa intohimoista rakkaussuhdettaan Sirolan kanssa. Avainromaanina se tarjoaa näkökulman myös aikansa kirjallisiin piireihin ja Kaurasen omaan kärvistelyyn esikoisromaaninsa kanssa. Sonja O. kävi täällä (1982) oli lopulta Abiturienttiakin kiihkeämmin kiitetty pääsylippu suomalaisten kirjallijoiden eturiviin.
Harri Sirola vastasi Syysprinssin haasteeseen kirjoittamalla samasta suhteesta niminovellin teokseensa Syysprinssin kalaretki (1997).
Rinnakkain luettuna Kaurasen ja Sirolan hyvin aikaa kestäneistä teksteistä välittyy kahden itsellisen tekijän keskinäistä kunnioitusta, mutta myös muutakin kuin ammatillista kilpailuhenkeä.
Alli Haapasaloa ei voi moittia rohkeuden puutteesta, kun hän on tarttunut juuri tähän materiaaliin esikoiselokuvassaan. Todellisiin henkilöihin perustuvan intohimoisen ja lopulta traagisen tarina kertominen vaatii lähtökohtaisesti tasapainoilua tunnetun historian, kirjailijoiden kerronnallisten näkökulmien ja elokuvallisen dramatisoinnin välillä. Vaikka aikaan on jo hiukan etäisyyttä, moni tunnistaa henkilöiden esikuvat ja arvioi ajankuvaa oman kokemuksensa kautta.
Elokuvaa voi pitää onnistuneena. Siinä hahmottuu niukoin keinoin sekä tunnistettava ajan ilmapiiri että nuoren kapinallisuuden yliaikainen intomieli.
Intiimin ihmissuhteen etualaisuus voisi kääntyä kliseiseksi, mutta tämäkin puoli hoituu kunnialla Laura Birnin ja Lauri Tilkasen roolisuorituksiin ja karismoihin nojautuen.
Sekä kirjan että elokuvan pääteema ei ole nimihenkilön kuvauksessa vaan aloittelevan naiskirjailijan itsenäisyyden löytämisessä niin ammatilllisesti kuin seksuaalisestikin. Haapasalo kompensoi asetelmaa sisällyttämällä dialogiin elementtejä esimerkiksi Sirolan omista teksteistä. Elokuvan jonkinlaisessa avainkohdassa mieshahmo toteaa naishahmolle hiukan syyttävään sävyyn, miten hänelle on suhteen aikana paljastunut kumppanin pohjimmainen vahvuus ja hänen oma heikkoutensa.
Naiskirjailijan hahmossa elää jännite kokemattoman runotytön ja sukupolvensa feministisen sankarin arkkityyppien välillä. Siinä kuuluu läpi jo alkuperäisen romaanin kirjoittajan oma sävytys. Tämä ei sinänsä ole mikään ongelma, koska se ääni on itsessään kiinnostava.
Alli Haapasalo: Syysprinssi. Ensi-ilta 14.10.