Taide

Taiwan & Ai Weiwei – kaksi poissaolevaa

Lukuaika: 2 minuuttia

Taiwan & Ai Weiwei – kaksi poissaolevaa

Teksti Antti Myllyoja

Taiwan ei esimerkiksi uskalla suututtaa Kiinaa ottamalla kantaa kuvataiteilija Ai Weiwein & muiden toisinajattelijoiden kohteluun. Taiteilija ei pääse edes vierailemaan omassa näyttelyssään Taipeissa.

Taiwanissa, Taipei Fine Arts Museumissa avattiin lokakuussa kiinalaisen nykytaiteilijan ja ihmisoikeusaktivistin Ai Weiwein töitä laajasti ja retrospektiivisesti esittelevä näyttely. Taiteilija valitsi sen otsikoksi sanan Absent, joka tarkoittaa poissaolevaa. Nimi voisi tuskin olla osuvampi.

Weiwei on joutunut pysymään poissa näyttelystään, koska Kiinan viranomaiset eivät ole sallineet hänen matkustaa Taiwaniin. Poliisit pidättivät Weiwein huhtikuussa Pekingin lentokentällä, kun hän oli lähdössä Taipeihin valmistelemaan näyttelyään.

Tilanne on Weiwein kannalta sikälikin harmillinen, ettei hänen töitään ole aikaisemmin esitelty tässä laajuudessa kiinankielisessä maailmassa.

Näyttelyn nimi ei kuitenkaan kuvaa pelkästään taiteilijan omaa tilannetta, vaan se kertoo myös Taiwanin poissaolevasta asemasta kansainvälisessä politiikassa. Yam Newsin 16. marraskuuta julkaisemassa haastattelussa Weiwei toteaa Taiwanin ongelmana olevan sen, ettei se ”koskaan uskalla suoraan ja rehellisesti lausua mielipidettään julki oikeuksistaan”. Kritiikki viittaa Taiwanin ja Kiinan välisten suhteiden hoitoon. Toisin sanoen Taiwan ei esimerkiksi uskalla suututtaa Kiinaa ottamalla kantaa Ai Weiwein ja muiden toisinajattelijoiden kohteluun.

Taiteilijan mukaan Taiwanin poliittinen johto ei ole tehnyt minkäänlaisia ponnistuksia Kiinan suuntaan mahdollistaakseen hänen vierailunsa Taipeihin. Poliittista johtoa ei myöskään nähty näyttelyn avajaisissa.

Taiwanin ja Kiinan suhteissa on tapahtunut viime vuosina merkittävää lähentymistä. Taustalla on tietysti Kiinan valtaisa talouskasvu ja sen tuomat hyödyt Taiwanille. Kymmenettuhannet taiwanilaiset yritykset ovat menneet Kiinan markkinoille.

Liiketoimintaa on pyritty edistämään muun muassa viime vuonna voimaan tulleella The Economic Co-operation Framework Agreement -kauppasopimuksella, jota yleisesti pidetään erittäin suurena askeleena Kiinan ja Taiwanin välisissä suhteissa. Jopa niin suurena, että monet näkevät siinä linjan, jonka päässä häämöttää Taiwanin yhdistyminen osaksi Kiinaa.

Taiwanin poliittinen kenttä jakaantuu itsenäisyyskysymyksen osalta kahtia. Karkeasti voidaan todeta, että valtaa pitävä puolue Kuomintang (KMT) suhtautuu suopeasti Mannerkiinaan yhdistymiseen ja Demokraattinen edistyspuolue DDP ajaa itsenäistä Taiwania.

Poliittista ilmapiiriä Kiina-suhteiden ympärillä sähköistää myös vuoden vaihteessa järjestettävät presidentti- ja parlamenttivaalit. Tässä suhteessa Weiwein näyttely osuu herkkään ajankohtaan. Se antaa DDP:n kannattajille mahdollisuuden arvostella hallitusta suomalaisittain ilmaistuna rähmälläänolosta Kiinaan päin.

Kritiikki näyttää myös osuneen maaliin. Taipei Times uutisoi 26. marraskuuta presidentti Ma Ying-jeoun käynnistä Absent-näyttelyssä. Ma vaati näyttelyssä pitämässään puheessa Kiinaa vapauttamaan Ai Weiwein ja vangitun toisinajattelijan Liu Xiaobon. Lisäksi hän puolustautui saamaltaan kritiikiltä korostamalla ponnistuksiaan Kiinan ihmisoikeustilanteen parantamiseksi. Ma on Kuomintangin ehdokkaana tulevissa presidentinvaaleissa.

Kiinan johdolle itsenäistä Taiwania ei ole olemassa. Virallisen kannan mukaan Taiwan on osa Kiinaa. Tätä totuutta Kiinassa opetetaan jo koulukirjoissa. Muunlaisia näkemyksiä ei juuri haluta kuulla.

Toisaalta demokraattinen Taiwan on kiinalaisille mielenkiintoinen vertailukohta siihen, miten asiat voisivat olla Kiinassa jos historia olisi mennyt toisin. Ehkä myös tästä syystä Kiinan niin sanottu ”suuri palomuuri” blokkaa merkittävän osan taiwanilaisista verkkosivuista.

Myös Weiwei on joutunut mittavan internetsensuurin kohteeksi. Lisäksi kiinalainen media ei juurikaan anna huomiota länsimaissa jatkuvasti otsikoissa olevalle taiteilijalle. Demokratian ja ihmisoikeuksien äänitorvia kuullaan näin ollen Kiinassa entistä vähemmän – tietävät kaksi poissaolevaa: Taiwan ja Ai Weiwei.

Absent, Ai Weiwein näyttely 29.1. asti Taipei Fine Arts Museumissa.

Ai Weiweistä on kirjoitettu keväällä 2011 Fifissä & Voimassa artikkeleissa Jokainen siemen lasketaan & ”Tämä on järjettömyyden aikakausi”.

  • 12.12.2011