Teksti Kirsi Raitaranta
Cannesin Kultaisen palmun kantaa kotiinsa Michael Haneke, ennakkosuosikki jäi kakkoseksi. Myös filippiiniläiselokuvan nousu kannattaa huomata: parhaana ohjaajana palkittiin Brillante Mendoza, jonka Kinatay jakoi mielipiteitä.
Isabelle Huppert luotsaama jury palkitsi sunnuntai-iltana Kultaisella palmulla Michael Haneken vaikuttavan elokuvan The White Ribbon (Das weisse Band). Kakkospalkinto eli festivaalin Grand Prix luovutettiin kilpailun vahvalle ennakkosuosikille, Jacques Audiardin elokuvalle A Prophet (Un Prophéte). Elämäntyöstä palkittiin puolestaan pitkänlinjan ohjaaja Alain Resnais, jonka Wild Grass (Les herbes folles) oli ehdolla myös kilpailusarjassa.
Audiardin vankiladraama pidettiin jo ennakkoon lähes varmana voittajana, jolle eritoten ranskalaiset kriitikot jakoivat arvioissaan kultaista palmunoksaa. Haneken nimi oli kuitenkin loppuun asti mukana erilaisissa veikkauksissa – siinä missä Quentin Tarantinon tai Jane Campioninkin.
Monen mielestä The White Ribbon on Haneken tähänastisista elokuvista paras: vahva, jäntevästi kerrottu tarina. Se on myös Haneken ensimmäinen menneisyyteen, eurooppalaiseen lähihistoriaan sijoittuva elokuva. Eräänä päivänä, hieman ennen ensimmäisen maailmansodan syttymistä, pohjoissaksalaisen kylän näennäinen rauha järkkyy – kylässä alkaa tapahtua outoja asioita, onnettomuuksia, jotka ovat kuin rangaistuksia tehdyistä teoista.
The White Ribbon on hyvin hanekelainen elokuva, jossa pinnan alla kytevä pahuus on läsnä jokaisessa kuvassa kuin aavistuksena. Haneke selittää rankalla tarinallaan syitä myöhempiin tapahtumiin: saksalaisen yhteisön tekemiin julmuuksiin.
Cannesin juryn puheenjohtaja Isabelle Huppert on näytellyt kahdessa itävaltalaisohjaajan elokuvassa. Haneken humaanisuus ja kyky katsoa syvälle ihmisen sieluun ovat vakuuttaneet myös Huppertin. Olennaista lienee myös auteurin tapa kertoa osoittelematta teemoistaan. Tuo tapa esittää asioita sellaisina kuin ne ovat on vaikuttava, ravisteleva.
Parhaana ohjaajana palkittiin Brillante Mendoza, jonka elokuva Kinatay sai ristiriitaisen vastaanoton festivaalilla. Yllättäen elokuva sai puolestapuhujakseen itse Quentin Tarantinon, jonka mielestä Kinatayn tummaa ilmettä ei ole osattu ymmärtää oikein nihkeissä arvosteluissa.
Filippiiniläisohjaaja Mendoza nosti viime vuonna maansa lähes 25 vuoden tauon jälkeen Cannesin kilpailusarjaan elokuvalla Serbis. Tänä vuonna filippiiniläiselokuva on hyvin edustettuna Cannesissa: Kinatayn rinnalla Un Certain Regard -sarjassa nähtiin myös 24-vuotiaan Raya Martinin tyylitelty Independencia sekä erikoisnäytöksessä Martinin ja Adolfo Alix Jr:n rosoinen huumetarina Manila.
Muut palkinnot:
Juryn palkinto:
FISH TANK, ohjaus Andrea Arnold
BAK-JWI (Thirst), ohjaus Chan-Wook Park
Paras miesnäyttelijä: Christoph Waltz, INGLOURIOUS BASTERDS, ohjaus Quentin Tarantino
Paras naisnäyttelijä: Charlotte Gainsbourg, ANTICHRIST, ohjaus Lars von Trier
Paras käsikirjoitus: Feng Mei, CHUN FENG CHEN ZUI DE YE WAN (Spring Fever), ohjaus Ye Lou
Camera d’Or: SAMSON AND DELILAH, ohjaus Warwick Thornton (Un Certain Regard)
Caméra d’Or, erityismaininta: AJAMI, ohjaus Scandar Copti, Yaron Shani (Quinzaine des Réalisateurs)
Un certain regard:
Pääpalkinto: KYNODONTAS (Dogtooth), ohjaus Yorgos Lanthimos
Juryn palkinto: POLITIST, ADJECTIV (Police, Adjective), ohjaus Corneliu Porumboiu
Erikoispalkinto:
KASI AZ GORBEHAYE IRANI KHABAR NADAREH (No One Knows About Persian Cats), ohjaus Bahman Ghobadi
LE PÈRE DE MES ENFANTS (Father of My Children), ohjaus Mia Hansen-Love
Lue lisää festivaalista Kirsi Raitarannan jutusta Suuria otsikoita, suuria tunteita Cannesissa.