Lukuaika: < 1 minuutti

Vapaata riistaa?

Tarralaput ärsyttävät.

Letterboxina tunnettu LB Marketing and Holdings Oy on kehittänyt innovatiivisen työkalun kuluttajien tavoittamiseksi. Yhtiö liimailee mainostarroja ihmisten kotioviin.

Kuluttaja-asiamies vaati yhtiölle tarrojen liimailusta 50 000 euron uhkasakkoa, mutta markkinaoikeus totesi toukokuussa uuden mainoskanavan hyvän tavan mukaiseksi. Päätös ei ole vielä lainvoimainen, sillä kuluttaja-asiamies hakee siihen muutoksenhakulupaa.

Oviin liimatut tarrat jäävät kaikkien ohi kävelevien nähtäviksi. Pitäisikö ne rinnastaa kadunvarsien mainostauluihin? Markkinaoikeuden mielestä ei.

Markkinaoikeuden myönteisen päätöksen myötä voi olettaa, että markkinoille tulee lisää yrittäjiä. Kuka vetää rajan sen suhteen, kuinka isoja tarrat saavat olla tai kuinka monta niitä saa kiinnittää? Kuka niitä saa kiinnittää ja miten määritellään mainos?

Onko tarrojen liimailu sitten luvallisempaa, kun motiivit ovat kaupalliset? Miten tämä tarrojen liimailu poikkeaa siitä tarrojen liimailusta, jonka seurauksena poliisi on tehnyt kotietsintöjä, kundeja on pidetty pidätettyinä ja tuomittu sakkoihin?

Kuka tämän sotkun sitten selvittäisi ja selittäisi? Oikeusasiamies ei päätöstä kommentoi, koska prosessi on edelleen kesken, eikä poliisi tutki ilman asianomistajan tekemää rikosilmoitusta.

Pasilan päivystävän komisarion mukaan rikosilmoituksen mahdollisuudet edetä tutkintaan saakka paranevat, mikäli rikosilmoituksen taakse saadaan useita asianomistajia. Olisiko joukkovoiman paikka? Yhteyttä voi ottaa allekirjoittaneeseen, osoite jari.tamminen@voima.fi.

Markkinaoikeuden päätös luettavissa kokonaisuudessaan täältä

Jari Tamminen